Beslutningen om at NAV Arbeid og ytelser Molde skulle samles på ett sted ble tatt i 2018. Formålet var å sikre robuste fagmiljøer og gi oss en nødvendig fleksibilitet i møte med ytterligere endringer i våre systemer i årene som kommer. For øvrig gjelder det generelle kravet NAV, på lik linje med andre statlige etater, har om effektivisering på eiendomsområdet.

I utgangspunktet ble de i 2018 besluttet at sykepengeavdelingen i NAV Arbeid og ytelser Molde skulle avvikles. I etterkant har vi imidlertid blitt tilført flere oppgaver, noe som har medført at denne beslutningen er reversert og antall arbeidsplasser i Møre og Romsdal vil bli opprettholdt på omtrent samme nivå som tidligere. Samlokaliseringen medfører derfor ikke tap av statlige arbeidsplasser i fylket.

Dagens leieavtaler ble inngått for mange år siden og lokalene har en annen standard og annen arealbruk enn det vi vil trenge i fremtiden. Det gir derfor ikke mening å sammenlikne hva vi betaler i dag i lokaler som ikke anses som tilfredsstillende. All erfaring viser imidlertid at det er innsparing i å være samlet på et sted.

Dagens lokaler mangler den fleksibiliteten vi trenger med tanke på fremtidige endringer i arbeidsmetoder og samarbeidsformer. Ved valg av nye og moderne lokaler er det derfor lagt ned mye ressurser i hvordan lokalene vil fungere i en daglig arbeidssituasjon, for trivselen og for arbeidsmiljøet til de ansatte. I valg av lokale har kravet om et godt fysisk arbeidsmiljø og lokaler som er innrettet slik at våre ansatte kan gjøre en best mulig jobb de neste ti til 20 årene hatt en avgjørende betydning. Hvilken by lokalene ligger i ble ikke vektlagt i evalueringen av tilbudene som ble mottatt.

De nye lokalene gir oss arbeidsplasser som er meget godt tilrettelagt for måten vi jobber på, og det blir derfor helt feil når Romsdal IPR fremstiller det som om dette kun er et spørsmål om pris.

Våre ansatte i Molde og Kristiansund har i flere omganger hatt prosesser om hva slags lokaler som var ønsket, hvordan utformingen skulle være og hvilke områder vi skulle lyse ut i. Det har vært enighet lokalt om at det skulle lyses ut i både Molde og Kristiansund. Forhandlingsgruppen som har gjennomført prosessen har hatt lokale representanter samt representasjon fra styringsenheten og direktoratet. Det har vært gjennomført en grundig anskaffelsesprosess.

Så er det selvsagt slik at sammenslåingen medfører at noen medarbeidere får lengre reisevei. Dette har vært et premiss som har vært kjent siden beslutningen i 2018. Siden den gang har vi fått en ordning med hybrid arbeidshverdag, og vi legger til grunn at våre medarbeidere også etter at pandemien er over vil kunne arbeide deler av arbeidstiden sin på hjemmekontor i den grad det er ønskelig. Vi håper at de økonomiske virkemidlene som gjelder for statsansatte vil bidra til at flest mulig av våre medarbeidere som får lengre reisevei, velger å bli i NAV Arbeid og ytelser også i fremtiden.

Ellen Chr Christiansen

Direktør NAV Arbeid og ytelser

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal