Det gjelder dessverre ikke stortingsrepresentant Frank Sve (Frp), som til stadighet villig demonstrerer sin manglende kunnskap. Som eksempelvis i sitt skriftlige spørsmål til samferdselsministeren, 09.01.2023.

Her hevder Sve at «Møreaksen ligg langt utanfor noko prioriteringslister», på tross av at samferdselsministeren i et tidligere svar har klargjort at «Statens vegvesen har i 2022 brukt ressursar til planlegging av E39 Ålesund-Molde med utgangspunkt i at dette prosjektet ligg inne i dagens nasjonale transportplan med oppstart i fyrste seksårsperiode.» Frank Sve (Frp) leser åpenbart ikke de svarene han får.

I sitt spørsmål hevder også Sve på samme måte og fortsatt feilaktig at disse planleggingsmidlene er urettmessig tatt fra planleggingsmidlene til E136 Eksportveien gjennom Romsdalen. Sve hevder videre feilaktig at E39 Møreaksen sniker i køen i forhold til E136 Eksportveien. Han har ennå ikke forstått at Nye Veier AS, som bygger Eksportveien, selv foretar sine prioriteringer av de prosjektene de har fått tildelt, helt uavhengig av bevilgningene til Statens vegvesen og Møreaksen. Og at årlig tildelt pott til Nye Veier AS ikke endres med bakgrunn i bevilgningene til Møreaksen, og heller ikke motsatt. Frank Sve (Frp) er mer interessert i å så splid mellom disse veiprosjektene i vårt fylke og skape misnøye for å sanke personlige stemmer, enn å sikre prioriterte bevilgninger hit.

Frank Sve har ikke oppfattet at Fergefri E39 Møreaksen går mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes på Kviltorp i Molde, han synes å mene det bare dreier seg om kryssingen av Romsdalsfjorden. Han har heller ikke oppfattet at Møreaksen erstatter hele tre ulike fergesamband, med totalt sju ferger. Og at samlet trafikk her er mer enn dobbelt så stor som trafikken gjennom Romsdalen på E136 Eksportveien, som Sve ønsker å prioritere. Sve ignorerer også at to store øysamfunn, Otrøya og Gossen, får fastlandsforbindelse med Møreaksen.

Frank Sve sine egne gjetninger om kostnadsøkninger som tilsynelatende bare rammer Møreaksen er useriøse og uten troverdighet. Møreaksen gir desidert mest vei for pengene, og står også for finansieringen av E136 Eksportveien mellom Ålesund og Vestnes. Frank Sve sin kamp mot planleggingen av Møreaksen vil dermed også ramme Eksportveien. Om Sve er oppriktig bekymret for kostnadsøkninger bør han heller be om økte planleggingsmidler, stadige utsettelser er da neppe korrekt medisin.

Frank Sve har oppdaget at det ikke er ulykker der trafikken står stille, som på E39 over Romsdalsfjorden, der veien er stengt mesteparten av tiden i påvente av neste ferge. Han argumenterer som om denne ulykkesrisikoen er den samme for resten av veistrekningen på E39 mellom Furnes i Vestnes og Breivika i Ålesund. Om Frank Sve hadde lest utredningene fra Norconsult, så hadde han fått med seg at Møreaksen faktisk vil føre til en nedgang i antall ulykker. Dette på tross av at trafikkmengden og hastighetene øker med Møreaksen.

Møreaksen medfører også en viktig reduksjon i reisetiden mellom Ålesund og Molde, der denne trafikken utgjør hovedtyngden av de som krysser Romsdalsfjorden. For de som er redd for å kjøre den undersjøiske tunnelen på Møreaksen finnes en omkjøring med gratis ferge Brattvåg-Dryna. Med resten av Møreaksen tar denne omkjøringen neppe særlig lenger tid enn reisetiden i dag på raskeste trasé Ålesund – Molde.

Denne omkjøringen på Møreaksen har i tillegg betraktelig lavere høydeforskjeller enn dagens trasé over Ørskogfjellet, samtidig som den gir yrkessjåfører en pause uten å forlenge reisetiden nevneverdig i forhold til i dag. Med Møreaksen blir ikke alle trafikanter påtvunget den samme pausen de fleste ikke trenger og heller ikke ønsker.

På samme måte som at noen er redd for å kjøre undersjøiske tunneler, er andre redd for å fly. Dette på tross av at ulykkesrisikoen per passasjerkilometer er svært lav med fly. Tilsvarende er ulykkesrisikoen i tunneler mindre enn på annen vei. Man stopper ikke utbyggingen av luftfart og veinettet på bakgrunn av redselen til noen få reisende.

Et vesentlig moment som ofte utelates er den økte ulykkesrisikoen som skapes når stressede sjåfører haster av gårde i et panisk forsøk på å rekke en fergeavgang. Denne økte ulykkesrisikoen opptrer selvsagt ikke bare langs E39 Møreaksen, den er like reell også på tilknyttede veistrekninger, slik som eksempelvis E136 Eksportveien ned Romsdalen. Denne økte ulykkesrisikoen forsvinner på alle disse veistrekningene når fergene forsvinner.

Frank Sve (Frp) har heller ikke oppfattet at etter siste valgkamp, der Møreaksen var et viktig tema i vårt fylke, så har de partiene som lovet å kjempe for Møreaksen fått over 62% av stemmene. Han hevder isteden at folket ikke vil ha det prosjektet som partiene de har stemt på har lovet dem å gå inn for. Respekten for andre velgere enn sine egne synes å være minimal.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal