Åpent brev til administrasjonen i fylkeskommunen (samferdselsutvalget).

Vi ønsker med dette å rette sterk kritikk mot forslaget om å avvikle «utasunsdsruta», selve livsnerven i vår eksistens. Vi velger imidlertid å tro at det ikke vedtas, all den tid de foreslåtte prinsippene helt åpenbart ikke er gjennomførbare i vårt lokalsamfunn uten at fundamentale verneprinsipper om kystkultur, næringsgrunnlag, etableringsfrihet og styrking av regionene helt skrotes.

Saken ble sluppet som en bombe på oss alle via media 25.05.23. Og vil bli behandlet av samferdselsutvalget 31.05.23. Burde ikke en sak som er så inngripende og direkte ødeleggende for fastboende, næringsaktører, fritidshuseiere og ikke minst turister på disse øyene blitt frembåret med et minstenivå av offentlighet og åpen høring? Selv om saken kun gjelder prinsipper, ikke konkrete vedtak om fergetilbudet, er prinsippene så alvorlige, ufunderte og direkte skadelige, at bredere forankring og innspill åpenbart burde vært gjennomført.

Er det kalkulert at saken blir sluppet på en torsdag, før en langhelg, for så å bli behandlet førstkommende virkedag, slik at folk ikke skal rekke å agere?

Vi stiller også spørsmål om hvilke konsekvensutredninger (om noen) som ligger til grunn for dette forslaget. Skal disse øyene med sine ca 35 næringsaktører, ca 61 fastboende og over 150 feriehuseiere sidestilles med en grend på 1 til 2 fastboende? Som utvalget viser til er det en prinsippsak, der alle skal legges under samme kam og tilbud til vegløse samfunn skal standardiseres, skjønn og sunn fornuft må vike. Dersom alternativet er nedleggelse av fergerutene, er vi 100% sikre på at betalingsvilligheten fra brukerne av fergen er der. Vi ba aldri om gratis ferge og ingen reisende forventer å reise gratis.

Vi stiller også spørsmål om ruten Småge- Finnøy vil bestå ved dette forslaget, dette er jo tross alt en pendlerrute. Om så at denne ruten vil bestå, etterspør vi regnestykke som vil bli lagt til grunn. Vil en skyssbåt til Ona, Sandøya og Orta i tillegg til fergerute til Småge- Finnøy bli billigere enn å opprettholde dagens rutetilbud? Om ferga Småge- Finnøy vil bli lagt ned, er det konsekvensutredet hvordan dette påvirker pendlerne og tjenestetilbudet? Er det utredet hvilke kostnader det vil være med en skysstbåt til disse øyene, vi snakker hele året, selv Kvaløy med sine 133,2 fot, greier ikke alltid å betjene ruta når været røyner på.

En skyssbåt som skal erstatte/kompensere kvaløy må være dimensjonert for været året igjennom og som kjent har vi mye vær her ute hos oss. Det hadde vært interessant å sett regnskapet for skyssbåter for tilsvarende ruter (om de finnes).

Denne skyssbåten må også utrustes for transport og ilandsettelse av tyngre maskineri. Hvordan tenker fylkesadministrasjonen at det skal utføres? Samfunnsavhengige operasjoner så som vedlikehold på infrastruktur, renovasjon, akutte hendelser på strøm, fiber og kloakk, generell byggeaktivitet og ikke minst begravelser. På Ona og Sandøya er det egne gravplasser. Skal avdøde fastboende herifra først fraktes til land i skyssbåt, så skal graver graves for hånd før avdøde igjen sendes med skyssbåt for sin siste hvile?

Hva med legebesøk, tannlege eller andre helsemessige grunner for at fastboende må en tur på land? Skal tannlegetimen innebære to døgn på hotell i Molde før skyssbåten kan ta en ut igjen? Vi velger å tro at svaret på flere av de ovenstående spørsmål er nei. Hvordan har i så fall administrasjonen tenkt at disse oppgaver skal utføres? Skal en sette inn ekstraordinær rute for helsebehov eller skal ambulansebåt benyttes? Og finnes det regnskap for hva det koster å frakte f.eks gravemaskin, lastebiler, renovasjonsbil og andre yrkeskjøretøy slik ferga betjener i dag? Slike kjøretøy frekventerer øyene våre ofte og behovet for disse forsvinner ikke, selv om ferga gjør det. Er det tenkt at en større kranbåt eller eventuelt en lekter skal ligge i beredskap for disse operasjonene? Hva med brannberedskapen? På Ona har vi egen brannbil, denne skal testkjøres jevnlig, den må på land for lovpålagt periodiske kjøretøykontroller samt drivstoffylling og ettersyn. Dette er selvfølgelig forutsigbare operasjoner som kan planlegges, men hva med akutte hendelser som krever tyngre maskineri ut til øyene?

Dette forslaget virker så usannsynlig og tilfeldig i 2023, at vi velger å tro at fornuften vil seire. Men det får oss til å tenke, vi tenker på avfolkningsspøkelse som herjet landet vårt fra etterkrigstiden til midten av syttitallet. En periode som bringer hver en politiker som bidro til dette, frem i skam. «Aldri mer Bjørnsund» er et slagord som distriktspolitisk ble brukt når fornuften begynte å få feste, nå synes dette å slippe igjen. I realiteten vil dette bety kroken på døra for de fleste oss som driver næring på disse øyene. Turistvirksomheter må stenge dørene, eller sterkt redusere sin virksomhet, gardsbruk vil måtte slakte ned og legge brakk, med det følge at øya gror igjen, stikk i strid med statsforvalteren sine ønsker om å holde kulturlandskapene i hevd.

Og de fastboende vil sakte, men sikkert innse at de ikke klarer å klore seg fast på plassen deres forfedre har levd, bodd og jobbet i generasjoner. Som vist til ovenfor ble det en gang sagt «aldri mer Bjørnsund». Er det virkelig slik nå at nye politikere i en ellers opplyst tid, vil sette sitt navn bak et slikt forslag? Vil dere i 2023 bidra til tvangsavfolkning av våre øyer, som har huset folk og næring i hundrevis av år?

Dessverre er mye skade allerede skjedd, bare ved å fremme et slikt forslag desimeres investeringsviljen på våre øyer. Vi var på en veldig stigende bølge, nå er usikkerheten over oss. Det er investert titalls millioner på disse øyene blant annet innen turisme, for å gjøre vårt fylke interessant for turister for å ta imot gjester fra fjern og nær, noe som også gagner kommunene rundt. Private næringsaktører har gått «all in», og nå kuttes føttene av disse.

Alle planer om utvikling og ekspansjon er lagt på is for de fleste av oss og vi frykter fremtiden. Selv om dette forslaget blir skrinlagt, er mye skade allerede skjedd.

Vi undrer oss over at et slikt forslag kan komme så plutselig på alle involverte, at det ikke har vært noe høring ute for å ta med de det gjelder på denne avgjørelsen. Vi synes det er bokstavelig talt forkastelig at dette skjer bak vår rygg, og uten mulighet for å fremme vår side av saken. Vil dere virkelig bli de som avfolket tre øyer i 2023, de som lot fire gårder som har vært i drift i generasjoner til å bli tvunget til å avvikle, de som lot 36 næringsaktører avslutte eller sterkt redusere sitt virke på øyene? De som tvang over 60 fastboende til å gi opp og flytte i land.

Med ønske om at fornuften seirer.

Hustadvika Adventure as

Tverfjell eiendom as

Ona havstuer

Brun&blå keramikk

To runde pinner og glade kopper as

Ona gjestebrygge

Steffågårdens venner

Romsdalsmuseet

Oddgeir Viken

Husøyvågen småbåtlag

Jo Holum transport

Norsk dramatikerforbund

Onakalven keramikerverksted

Sandøy plastindustri

Linningsvoll gård

Sandøyakademiet

Sandøen gård

Toregarden as

Varden Linningsvoll

Sandøyhytter

Sandøy havn as

Sjåberget båthavn

Haaværbuen ans

Sandøy småbåtforening

Sandøy rorbuer

Sandøy handelslag

Andreas Linningsvoll

Bergtun gamlebrygga

Jon Harry Sandøy

Odd Arve Orten

Rachel Orten

Orten sveiseverksted

Thingstad Ragnhild

Compact data Nilsen

Kari Nilsen

Olinor as

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal