Nasjonal transportplan 2022-2033 er det dokumentet som legger grunnlaget for samferdselsprioriteringene i Norge. Vi har tradisjon for å følge opp prioriteringene i NTP, også når det skjer regjeringsskifte. Det bidrar til nødvendig forutsigbarhet i planlegging og gjennomføring av prosjektene.
En av hovedutfordringene i samferdselssektoren har vært kostnadsøkninger. Endret organisering av Statens vegvesen og etableringen av Nye Veier er et resultat av reformene i samferdselssektoren, og har bidratt til økt kostnadsfokus og introdusert nye måter å jobbe på.
E136 er den viktigste eksportveien i Møre og Romsdal. Derfor var det viktig at den ble prioritert høyt i arbeidet med NTP. For første gang i historien er hele strekningen prioritert for utbygging. Nye Veier har fått tildelt strekningen fra Dombås til Vestnes og har anslått at de vil bruke ca 3 mrd på en helhetlig utbedring av strekningen. Resterende del av strekningen inn mot Ålesund er felles med E39 og en del av prosjektet E39 Ålesund-Molde. E136 Breivika-Lerstad er en del av bypakke Ålesund og allerede vedtatt utbygd.
Det er ikke behov for opprop eller omprioriteringer for å få fortgang i arbeidet med E136 Eksportveien. Nye Veier har et fast beløp tilgjengelig for gjennomføringen av strekningene de har fått tildelt. Jeg har store forventninger til at de kommer i gang raskt med de første prosjektene og at vi får en helhetlig utbedring av flaskehalsene på strekningen. Siden Nye Veier har fått tildelt denne strekningen, er det heller ikke i konkurranse med andre prosjekter i NTP og som Statens vegvesen har ansvaret for.
For første gang peker Nye Veier på et årstall for når E136 kan utbedres
På den resterende del av strekningen fra Vestnes til Ålesund er det aller viktigste å få avklart trasevalg og at nødvendige kommunedelplaner/reguleringsplaner kommer på plass. Da kan det også bli fremdrift i utbyggingen av denne delen av Eksportveien.
Tidligere har to prosjekter på E136 i Romsdalen vært prioritert. I Nasjonal transportplan 2022-2033 er hele strekningen fra Dombås til Ålesund prioritert for utbygging. Likevel er det mange som klarer å gjøre det til et problem. Nå må vi legge bort fogderikampen og konsentrere oss om å få gjennomført det vi har fått nasjonalt gjennomslag for både på E39 og E136. Alternativet er at samferdselsmilliardene finner en annen vei en annen plass i landet.
Ballen ligger hos samferdselsministeren. Det er bare å sette den i mål!
Ser på muligheten for å utbedre deler av E136: - Vi er ikke blakk
Samferdselsministeren i Molde. Dette sier han om Møreaksen
Frykter E136 Romsdalen blir utsatt i flere år: – Flytt alle pengene til Romsdalen
Kraftig prisstigning rammer Nye Veier AS: Blir E136 utsatt?
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal