Nasjonal transportplan 2022-2033 er det dokumentet som legger grunnlaget for samferdselsprioriteringene i Norge. Vi har tradisjon for å følge opp prioriteringene i NTP, også når det skjer regjeringsskifte. Det bidrar til nødvendig forutsigbarhet i planlegging og gjennomføring av prosjektene.

En av hovedutfordringene i samferdselssektoren har vært kostnadsøkninger. Endret organisering av Statens vegvesen og etableringen av Nye Veier er et resultat av reformene i samferdselssektoren, og har bidratt til økt kostnadsfokus og introdusert nye måter å jobbe på.

E136 er den viktigste eksportveien i Møre og Romsdal. Derfor var det viktig at den ble prioritert høyt i arbeidet med NTP. For første gang i historien er hele strekningen prioritert for utbygging. Nye Veier har fått tildelt strekningen fra Dombås til Vestnes og har anslått at de vil bruke ca 3 mrd på en helhetlig utbedring av strekningen. Resterende del av strekningen inn mot Ålesund er felles med E39 og en del av prosjektet E39 Ålesund-Molde. E136 Breivika-Lerstad er en del av bypakke Ålesund og allerede vedtatt utbygd.

Det er ikke behov for opprop eller omprioriteringer for å få fortgang i arbeidet med E136 Eksportveien. Nye Veier har et fast beløp tilgjengelig for gjennomføringen av strekningene de har fått tildelt. Jeg har store forventninger til at de kommer i gang raskt med de første prosjektene og at vi får en helhetlig utbedring av flaskehalsene på strekningen. Siden Nye Veier har fått tildelt denne strekningen, er det heller ikke i konkurranse med andre prosjekter i NTP og som Statens vegvesen har ansvaret for.

På den resterende del av strekningen fra Vestnes til Ålesund er det aller viktigste å få avklart trasevalg og at nødvendige kommunedelplaner/reguleringsplaner kommer på plass. Da kan det også bli fremdrift i utbyggingen av denne delen av Eksportveien.

Tidligere har to prosjekter på E136 i Romsdalen vært prioritert. I Nasjonal transportplan 2022-2033 er hele strekningen fra Dombås til Ålesund prioritert for utbygging. Likevel er det mange som klarer å gjøre det til et problem. Nå må vi legge bort fogderikampen og konsentrere oss om å få gjennomført det vi har fått nasjonalt gjennomslag for både på E39 og E136. Alternativet er at samferdselsmilliardene finner en annen vei en annen plass i landet.

Ballen ligger hos samferdselsministeren. Det er bare å sette den i mål!

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal