Når en politiker i Molde kommune tillater seg å stille spørsmålet om nåværende eier er den riktige eier, må det være tillatt å spørre tilbake; hvem er den riktige eieren?  Den nye eieren hadde sikkert lest kartet rimelig dårlig før han la ut på turen. Reaksjonen i ettertid kunne han også ha spart seg. Men glem det; la ikke dette skygge for en viktig diskusjon!

Det er i dag tre serveringstilbud i Moldemarka; Skihytta, dugnadsdrevet, meget enkel (men høyt verdsatt) meny – kald og varm saft og litt å bite i. Storlihytta, veldrevet av DNT (Den Norske Turistforening), litt kommersielt og litt dugnadsbasert – og med en mer avansert meny pluss overnattingstilbud.

Så hva vil Molde kommune at Vardestua skal være? For det er kommunen som i stor grad setter rammebetingelsene for virksomheten. I flere tiår var den «riktige eier» i praksis Steinar Sylte -  i egenskap av styreleder I Alexandra Hotell (eier av Vardestua) og senere som direkteeier gjennom familiens eiendomsselskap Sylte Eiendom AS.  Her var det ren patriotisme som var grunnlaget for eierskapet – og ikke kommersielle hensyn. Men det er forståelig nok en grense for hvor lenge et familieselskap kan blø for å opprettholde drift og vedlikehold! Familien Sylte har absolutt gjort sin innsats – og ros til dem.

For det koster å eie Vardestua – og derfor er valget enkelt; du kan ikke eie (og ta vare på bygget) ved å bruke konseptet til Skihytta eller Storlihytta. Du må ha høyere omsetning – eller finne «den riktige eieren» - som den naive politikeren uttrykker det.

Derfor er dette et veivalg; skal man ha et godt tilbud på Vardestua (en del over dagens Storlihytta) – eller vil noen bruke egne penger til å vedlikeholde et laftet monument på Varden?  Kanskje Molde kommune med sin økonomi føler seg fristet!

Her må det være mulig å finne frem til mellomløsninger.

Kanskje kan krav om kun elektrisk ATV - og dermed lydløs transport - være en del av løsningen vinterstid. Da  forskriften om bruk av motorkjøretøy i utmark ble laget, var det med utgangspunkt i støyende bensin- eller dieseldrevne kjøretøy.  Transport på snø vil derfor kun etterlate seg spor i snøen – og forstyrre skigående mindre enn en rask crossykkel i møte med gående på gamle Vardeveg om sommeren. Fjerner vi også den enorme bobil-trafikken til gratis-parkeringen på selve platået, vil dette være gunstig både for vegen opp og førsteinntrykket når du kommer gående til Varden.

Ved litt gjensidig fleksibilitet kan den totale opplevelsen av Moldemarka beholdes – og samtidig gi en fristende smakebit til de som – til nå – ikke har sett verdien i et fantastisk bynært rekreasjonsområde.

For vi ønsker vel at Vardestua skal være et veldrevet tilbud til alle?

God påske!

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal