I 2021 ble 1.878 personer skadd på elsparkesykkel i hovedstaden. I 2022 var tallet redusert til 673, en nedgang på 64 prosent, viser nye tall fra Oslo skadelegevakt.

De nye reglene trådte for alvor i kraft sommeren 2022, med blant annet promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud. Fram til da hadde det vært et urovekkende antall alvorlige ulykker med de populære sparkesyklene. Tall fra Trygg Trafikk viste at det var 10 ganger høgere risiko for å bli skadet i en ulykke med elsparkesykkel enn vanlig sykkel. Erfaringene etter det siste året har vist hvor riktig det var å regulere bruken.

Nyttige regler og påbud har vært ett av flere viktige fundament i et vellykket norsk trafikksikkerhetsarbeid. Det har gitt oppsiktsvekkende gode resultater. Et opplagt eksempel på slike regelendringer er da bilbelte ble påbudt i Norge: Fra 1975 ble bruk av bilbelte påbudt for fører og forsetepassasjer i alle biler der dette var montert. Men motstanden mot bilbelter var stor i mange år etterpå. Først i 1979 ble det bot for ikke å bruke belte. I 1985 ble det påbud om belter også i bakseter.

Ulykkesstatistikken forteller hvor viktig disse reglene har vært. I 1970 mistet 560 mennesker livet i trafikken. Med 95 drepte i 2020, har vi i perioden fra 1970 hatt en nedgang i antall drepte på mer enn 80 prosent, samtidig som trafikken er nesten firedoblet. På disse årene har beltet vært vår livredder nr. 1 i trafikken. Det har spart mange liv.

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal