LEDER LØRDAG 11. APRIL

De norske gjestene blir de viktigste

Norgesferie: Nordmenn er den desidert største og viktigste kundegruppa for overnattingsbedriftene og serveringsstedene i Møre og Romsdal. Markedsføringen foran årets sommersesong bør gjenspeile dette.  Foto: WENCHE HUMBORSTAD

Markedsføringen bør rettes inn mot det norske markedet.

Meninger

I år må det satses norsk. Reiselivet er blant næringene som er hardest ramma når samfunnet er stengt ned på grunn av koronasmitten. Uten gjester blir det heller ingen inntekter på restauranter, kafeer, campingplasser, hotell eller hyttegrender. I Møre og Romsdal har mer enn 3.500 personer hatt jobben sin knyttet til overnattings- og serveringssteder. Mange av dem står nå uten jobb.

Regjeringen har kommet med flere tiltakspakker for å gi reiselivsbedriftene førstehjelp. Fylkespolitikerne følger opp. Når fylkestinget samles 20. og 21. april, går ett av forslagene ut på å bidra med 10 millioner kroner til selskapene som har til oppgave å markedsføre Møre og Romsdal som reisemål. Reiselivet har ikke hatt som sitt fremste kjennetegn å samarbeide over fogderigrenser. Fylkeskommunedirektøren tenkte først å benytte anledningen når millioner i støtte skal fordeles, til å få destinasjonsselskapene Visit Nordvest og Visit Ålesund til å gå sammen til ett selskap, men politikerne vil gi pengestøtte uten å blande inn en prosess med sammenslåing av selskap. Det tror vi er en klok politikk.

Det er lett å tro at reiselivet i Møre og Romsdal består av cruiseturister og bobilturister. Begge deler er misvisende. Av mer enn 1,5 millioner overnattinger på hotell, campingplasser, hytter og vandrerheimer sto norske gjester for nærmere en million overnattinger. Bobilturister utgjør bare rundt 8 prosent av overnattingsgjestene. Ferie og fritidsgjester er også i flertall i forhold til gjester i på jobbreiser. Cruiseturister teller som dagsturister ettersom de overnatter ombord.

I sommer vil det til å være restriksjoner mot å krysse landegrenser. Cruiseskipene kommer ikke. Det gjør heller ikke asiater, amerikanere og over 150.000 tyskere som bruker å legge ferien til Møre og Romsdal. Men nordmenn ønsker reiseopplevelser. Sjelden har slagordet «Norge, ditt nærmeste ferieland» vært riktigere. Markedsføringen bør rettes inn mot det norske markedet for ferie- og fritidsreiser. Og med så unik natur og mangfold av opplevelser vi har i eget fylke og eget land, vil norgesferien være en sikker vinner i år.