KRONIKK

Min reise med Åge Aleksandersen

Det ble knyttet vennskap som har vært holdt vedlike til dags dato.

Herren på scenen på Næs lørdag er 67 år, har laget 360 låter og gjort 1000-vis av opptredener i alle avkroker i Norge. Og Royal Albert Hall. Min reise med Åge Aleksandersen  Foto: Privat

Meninger

 «Starten»

Min reise med Åge Aleksandersen startet for 45 år siden da Nord Trøndelags stolthet blant oss unge, Prudence fra Namsos, skulle spille i gymsalen på ærverdige Steinkjer Landsgymnas. I ettertid ser jeg at det nok var viktigere å komme seg inn på konserten, under lovlig alder, enn å høre det Prudence leverte fra scenen denne kvelden. 

Jeg kom til Molde i 1972 og begynte umiddelbart som elev på Romsdal vg Skole. Eller Skaldehaugs Tekniske Institutt som det også ble kalt. Gunnar Volden gikk der også, og han var aktiv som konsertarrangør gjennom hele 70-tallet. En av de første musikalske opplevelsene i Molde denne høsten var nettopp Prudence på Rådhuset. Det var stas.

For egen del så ble det musikk og fotball. Traff Martin Louis Hauger og Ove Sylte. I 1973 ble Amanda Guff startet, etter hvert et kjent rockeband både i Molde og i store deler av Møre og Romsdal. Turen til Oslo i 1975 med 6 mann og anlegg i Folkevognbussen til fru Venås (Lucullus) må nevnes. Spillejobb på selveste Club 7 var ikke hverdagskost. I annonsen sto det: «Amanda Guff Band fra Molde - Rytmisk blues & rock’n’roll».  Martin L. Hauger spilte senere med Terje Tysland og hans Oh-la-la-lag. Han jobbet også som roadie for Åge & Sambandet en periode.

«Raumarock 2016»

Når Åge & Sambandet går på scenen lørdag den 8. august, ganske nøyaktig kl. 2000, er det mye som har skjedd siden Prudence ble oppløst midt på 70-tallet. Rundt 360 låter er laget, 1000-vis av konserter er levert og det er liten tvil om Åges posisjon som komponist, artist og leder for førsterekka i Norsk rock, nemlig Sambandet. Personlig har jeg fått jobbe både med Åge, men ikke minst med mange som har jobbet med og for Åge, både musikere og teknikere.

«Milorg Blues Band»

Utdanning førte meg til Trønderhovedstaden mot slutten av 70-tallet. I Studentersamfunnet kom jeg i kontakt med Knut Stensholm og Tor Olav Evensen. Henholdsvis trommis og bassist i Sambandet.  Knut døde så altfor tidlig. En gudbenådet trommis, som tok det å leve som rocker svært alvorlig, og betalte for det. Vi startet Milorg Blues Band og de som utgjorde sentrallinja var foruten de nevnte 3: Bjørn Røstad på saxer og sang, Gisle Johnsen på tangenter og Eirik Lie på gitarer. Etter hvert ble også Gunnar Pedersen med. Bandet var aktivt fra 1980 til midt på 80-tallet. Det ble turnèer, opptredener i radio og TV, og produsert musikk til filmen Krypskyttere. Det siste i samarbeid med Hans Rotmo. En singel ble gitt ut, og den er så sær at den har blitt et interessant objekt for samlere. Dem om det. Det var flere høydepunkt med Milorg. Ett av dem da vi fikk spille i et TV-program som Åge var vært i . Vi spilte «Junior», ei låt som Oddvar Hojem fra Molde har laget. Husker også at Chris DeBurg var med i samme program. Bandet spilte i «Åpent Hus» på radio, i et live-opptak fra Cavalero Kro i Trondheim.

Siste planlagte turnè med Milorg var i 1985 og vi hadde avtalt pre-prod (øving) i Mosjøen. Der bodde Gunnar Pedersen. 5 dager med hard jobbing på flere nivå…., og så rett på tur. Dette var første gangen Sturla Samuelsen var lydtekniker for oss, og han er den dag i dag tekniker for Åge. Åge gjør faktisk ingen opptredener uten at Sturla er med. Bussen vi brukte på denne turen var leid av Stig Dagfinn Arnøy, sanger fra Molde. Dårlig varmeapparat, men ellers snill og grei bil.

«Moldejazz»

Mitt første år som produksjonssjef i Moldejazz var i 1981. Dette året ble Idrettens Hus tatt i bruk som konsertarena i stedet for Molde Kino, som var blitt for liten. Målet var å få Idrettens Hus til å fremstå som et A-klasse konsertlokale med internasjonal standard på lyd- og lysproduksjon. Det skulle også satses på det som hadde med scenografi og utsmykking å gjøre.  Svein Lunde, tidligere bassist i The Kids (Forelska i lærer’n), hadde startet Nidaros PA Utleie. Hans firma leverte utstyr og teknikere til Åges produksjoner og turnèer. Hva var mer naturlig enn å benytte kompetansen Åges teknikere sto for? Dette ble et meget vellykket samarbeide helt fram til Svein Lunde døde i 1987, bare 37 år gammel. Han ble for øvrig tildelt Molderosen post mortem for sin innsats for Moldejazz.

En historie fra denne tida var i forbindelse med Miles Davies konsert i 1984. Han kom veldig seint inn og alt ble svært forsinket. Og følgeskadene ble store for lyd- og lysproduksjonen.  Det hadde seg nemlig slik at Åge & Sambandet hadde jobb i Lakselv 2 dager etter, og det lot seg ikke gjøre å få utstyr og personell opp i tide. God råd var dyre…. og det ble satt «stab» i kjelleren på Alexandra. En av dem som var med var Lars Otto Wollum. Han jobbet i SAS og hadde kontakter i luftforsvaret. Lang historie kort, han fikk rekvirert 1 stk. Herkules som landet på Årø. Alt utstyr ble lastet og fløyet opp til Banak. Crew kjørte non-stop via Sverige og Finland, og kom fram i tide.

«Åge og Molde»

1ste utgaven av Sambandet turnerte Norge på kryss og tvers på 80-tallet. I samarbeid med Storyville Jazz Club ble det arrangert en konsert i Molde Kino, tror det var i 1983. Uansett, utsolgt hus, og en god slump penger ble tilført jazzclub’en. Det som skjedde denne kvelden var at hele gjengen ble invitert hjem til Frank Gerald Lien, som da var direktør på Høvding på Årø. Abito var en merkevare som ble blant annet promotert via ledende artister i Norge. Frank så muligheten med besøket av en av Norges mest kjente artister. I årene som fulgte benyttet Åge og resten av bandet klær fra Abito, både på scenen og når Åge jobbet som vert på TV og i andre sammenhenger. Åge og Frank fant tonen. Denne kvelden startet et nært vennskap mellom Åges familie og Frank. Åge og Torill er for øvrig fadder til Franks datter Sarah Victoria. 

At Åge er opptatt av sport og i særdeleshet fotball er kjent. Sportsklubben Træff arrangerte fotballskole for ungdom i årene 1983 tom 1987. Frank Lien var en av de som sto bak. Både Åge Hareide, Jan Fuglset og Harry Asbjørn Hestad i tillegg til andre var instruktører. Skolen var godt drevet av driftige Træff’ere. Åge’s sønner Tom og Imre deltok både i 1984 og 85.

Her ble det knyttet vennskap som har vært holdt vedlike til dags dato. En kuriositet i denne sammenhengen er at Tom, eller Tommen, faktisk var ganske så talentfull som ung spiller. Åge Hareide var moldetrener på denne tida, og han tilbudte Tommen proff-kontrakt, uten at dette ble en realitet. Så nær var det altså at sønnen til æresmedlemmet i RBK, og komponisten av «Sangen til Ivers», skulle bli moldespiller…

Åge & Sambandet har spilt i Molde en rekke ganger, både på Lucullus, Molde Kino, i Mølleråsen, på Alexandra og på Løkta. For ikke å snakke om distriktet rundt om i Romsdal, og fylket for øvrig. På 90-tallet ble det arrangert Molde Blues på Alexandra Hotell, i regi av entusiastene Sverre Sivertsen og Jan Ingar Pedersen. Første Molde Blues var i 1994, og jeg ble spurt om å samle Milorg Blues Band til en gjenforening. De fleste kunne men vi manglet en kompgitarist. Åge er en meget habil sådan, jeg spurte og han svarte ja. Ikke mye tid til øving, men spilling ble det, og det til utsolgt hus. Dog må det sies at det ble vel utfordrende når lokale helter skulle steppe inn på scenen og kore i ett sett…… og vise Åge hvor «gode» de var.  

Om jeg skal trekke fram en annen opplevelse med herren fra Namsos, så er vi rundt 1996. Jeg fikk en telefon fra Åge. Han var på turnè med Bjørn Afzelius og Sambandet. De skulle spille i Molde, og han spurte om jeg ville være med på et par låter. Ja, det ville jeg….. De kom og vi avtalte en kjapp gjennomgang på hotellrommet før lydsjekk. Gjennomgangen gjorde vi og ett av munnspillene fungerte ikke. Slikt skjer jo. Konserten ble gjennomført og jeg hadde en fin opplevelse med Bjørn, Åge og Sambandet for øvrig.

Dagen etter fikk jeg telefon fra min mor. Det var en svenske som hadde ringt. Han var høflig og presenterte seg som Bjørn. Han fortalte at han hadde øvd med meg på hotellrommet dagen før. Og at jeg hadde forlagt et munnspill på rommet hans. Han ville bare takke for jobben, og han hadde lagt munnspillet i resepsjonen på hotellet. Sa mor….  Høflig disse svenskene. 

 «Åge & Sambandet i dag»

I 2003 tok Åge kontakt med Tor Olav Evensen. Sin egen bassist gjennom 12 år, og som la opp som aktiv musiker i 1987. Han ble spurt om å være turnèleder for Sambandet. Det skulle vise seg å være et lykkelig valg. De hadde god kjemi gjennom 12 år i samme band. Sammen har de jobbet målretta med å utvikle «Åge & Sambandet» slik det framstår i dag, basert på god planlegging og hardt arbeid. Det har vært mange høydepunkt, og opptreden i Royal Albert Hall må sies å være en av disse. Jeg hadde gleden av å være der med familie og Frank Lien.

Sambandet består av en gjeng fantastiske musikere. Det har heller ikke vært noen ulempe med svært godt kvalifisert arbeidskraft i andre sentrale ledd. Og mye er hentet fra Nils Arne Eggen og hans god-fot-teori. Dette skulle være lagidrett. En for alle, alle for en. Førsterekka, dvs. Åge & Sambandet har siden midten av 2000-tallet bestått av 7 mann:

  • Åge Aleksandersen, sang og komp. Leder
  • Gunnar Pedersen, gitarer og sang. «Herr Pedersen fra Båtsfjord». Spilt med Åge siden 1980.
  • Bjørn Røstad fra Lillestrøm. Saxer og sang. Startet samtidig som Gunnar….
  • Skjalg Raaen, gitarer og sang. Ungdommen.
  • Terje Tranås, tangenter, trekkspill, sang. Akademikeren.
  • Steinar Krogstad og Morten Skagen, trommer, bass og sang. Ekstremkomp.

Åge gjør ulike jobber. Det kan være alene, med Gunnar, 2 , 3 evt. alle som nå på Åndalsnes. Noen ganger er det også med gjesteartister. I 2015 ble det tatt inn ei blåserette. Denne består av :

  • Jens Petter Antonsen, trompeter. 
  • Kåre Kolve, tenorsax og fløyte
  • Christian Aftret Eriksen, euphonium og trombone.

Dette er artistene som kommer på scenen på Åndalsnes. I tillegg er det både teknisk stab og administrasjon som står på, før, under og etter hver konsert. Disse er: 

  • Tor Olav Evensen, manager.
  • Kari Torvik, PR ansvarlig
  • Sturla Samuelsen, lydtekniker FOH, leder teknisk crew.
  • Anders Haugen, lydtekniker monitorsystemer.  
  • Morten Fagervik, backlinetech for Åge, Skjalg og Steinar.
  • Steffen Solberg, backlinetech for Gunnar og Bjørn
  • Knut Estensen, systemoperatør lys. «Nesten lysdesigner».
  • Lars Martin K. Eriksen, linjetekniker, ass. lyd- og lys.
  • Kai Arne Oldren, sjåfør semitrailer.

I tillegg leies det inn etter behov biler og sjåfører for artister og crew der fly ikke brukes.

Mange er med når Åge & Sambandet er på tur. Alle har klare og tydelige oppgaver. Ikke noe slinger i valsen, alt er timet og tilrettelagt. Avvik skal registreres, uenigheter skal opp og fram, og ryddes i. Alt gjøres for at det positive skal gjenskapes, dag for dag, kveld etter kveld. 

Det er alltid rom for utvikling og forbedringer. Ikke noe skal overlates til tilfeldighetene.

Mitt forhold til Åge og hans prosjekt, Sambandet, er forholdet til en eldre ungdom som tidlig bestemte seg for at livet skulle foregå på ei scene. 

Foran scenen på lørdag

Når jeg står på asfalten foran scenen på lørdag, ikke helt foran, og litt til høyre sett fra scenen. Så vet jeg at det som leveres ikke er tilfeldig…. Men hel ved. Og det fungerer….

Norge mitt Norge, no kjæm vi igjæn.

Vi bli nå'n få tima, så drar vi igjæn.

Gang på gang dokk helse på oss, vise at dokk tænke på oss,

Norge mitt Norge, vi kjæm snart igjæn.


God fornøyelse.