Her er nye Kortreist!

Det startet som en god idé i Romsdals Budstikke. Nå er Kortreist lansert fra Måløy til Alta med eget magasin og et splitter nytt nettsted.

  Foto: Bjørn Brunvoll

Molde

Vi har hatt Kortreist-reportasjer i Romsdals Budstikke i snart tre år. Det siste året har vi også kjørt reportasjene på Rbnett.

Da Romsdals Budstikke ble en del av det nye mediekonsernet Polaris, ble kolleger i andre mediehus interesserte i konseptet. Flere andre aviser startet med sine egne Kortreist-sider, og Kortreist ble startet som et eget prosjekt i Polaris - med prosjektledelsen samlet i Molde.

48-siders magasin

Nylig kunne Romsdals Budstikke sammen med Adresseavisen i Trondheim, Sunnmørsposten i Ålesund og Trønder-Avisa i Steinkjer presentere et 48-siders magasin med nye Kortreist-artikler fra hele regionen.

Du finner hele Kortreist-magasinet elektronisk her!

Samtidig flytter vi våre Kortreist-artikler over på en helt ny nettside - med mange nye muligheter.

Du finner Kortreist.no med lokal Rbnett-inngang her!

Her vil du finne hundrevis av kortreiste opplevelser og oversiktlige kart - pakket med informasjon og valgmuligheter.

Nytt i nye Kortreist er også at vi oppfordrer leseren til å dele sine turopplevelser. På en egen Del din tur-side blir du gaidet gjennom et opplegg der du kan legge inn tekst og bilder som du vil dele med resten av Kortreist-leserne.

150 lokale reisemål

Journalist Iver Gjelstenli er mannen bak samtlige reportasjer, og han har hatt god hjelp fra dyktige fotografer i Romsdals Budstikke.

- Det startet med at vi ønsket å finne en lokal vinkling på reiselivsreportasjer i avisa. Vi hadde ambisjoner om noe bra, men jeg hadde aldri tenkt at jeg skulle passere 150 artikler om lokale turopplevelser, sier Gjelstenli til Rbnett.

- Hva var den første reportasjen?

- Den gikk til den gamle Kløvstien ved siden av Trollstigen. Denne reportasjen er et godt eksempel på hva vi har ønsket å formidle - en kombinasjon mellom tur-opplevelse og kultur-opplevelse.

Skotter i boblebad

- Og den artigste reportasjen å lage?

- Den ble til ved en tilfeldighet. Jeg satte meg på Timeekspressen i 11-tida og dro til Kristiansund. Der spiste jeg blandaball (og tok bilde av middagen) før jeg satte meg på hurtigruta tilbake til Molde. Jeg snakket blant annet med noen skotter som satt i boblebadet på øverste dekk mens vi passerte Averøya en regnværsdag i oktober. Et godt eksempel på en enkel tur å ta.

- Hvordan er det å se at ideen din og reportasjene dine nå blir til et prestisjeprosjekt i hele Polaris-konsernet?

- Det er rett og slett kjempeartig. En kollega i Romsdals Budstikke sier at det er to ting som skal til for å lykkes med noe slikt, og det er en god sak og en tent journalist. På dette stoffet har jeg hatt kjempetenning, og det er fortsatt kjempeinspirerende å få lov til å jobbe med dette stoffet, sier Iver Gjelstenli.

Styres fra Molde

Mens Polaris-konsernet styres fra Trondheim der konsernets største avis, Adresseavisen, holder til, styrets Kortreist-prosjektet fra der ideen ble unnfanget: i Romsdals Budstikkes lokaler i Romsdalsgata. Reportasjeredaktør Jan Inge Tomren har vært prosjektleder mens Atle Braute er ansatt som prosjektleder marked.

Konsernsjef Per Axel Koch sier i en kommentar at han er imponert over det arbeidet som er gjort med Kortreist i konsernets redaksjoner.

- Kortreist er allerede en suksess på papir, og reportasjene har vist hvilket spennende område Polaris Media opererer i. Med denne nettsatsingen er jeg sikker på at små og store mediehus i konsernet vil ytterligere befeste sine viktige posisjoner både redaksjonelt og markedsmessig i sine lokalmiljø, sier Koch.

Romsdals Budstikkes ansvarlige redaktør, Ole Bjørner Loe Welde, har sittet i styringsgruppa for prosjektet.

- Kortreist er svært populær både på nett og papir hos oss. Det er inspirerende at andre mediehus i konsernet likte ideen. Portalen som blir lansert i dag er et godt verktøy for alle som vil ut på tur, sier Ole Bjørner Loe Welde.