Båten bærer for unge fiskere

Brødrene Markus (19) og Kjartan André (17) Nygård på Otrøya står bak en eventyrlig og proff båtsatsing som man nesten skulle tro var en fiskerskrøne.
Midsund

Vi møter fiskerbrødrene i Mariehamn på Otrøya, sammen med pappa Arnt Inge Nygård (47). Han har god grunn til å være stolt av sønnene sine – og er det også.

– Det er flinke gutter. De har jo vært på sjøen siden de var småunger. De er arvelig belastet, sier Arnt Inge, som driver rederiet Nybo Holding med nevøen Knut Roe og onkelen Ingvar.

19 år gamle Markus er lærling om bord i fiskebåten Nybo, etter å ha gått det toårige studiet fiske og fangst på videregående skole i Ålesund. Den to år yngre broren Kjartan André går nøyaktig samme løypa. Han er nå elev i Ålesund. Begge skal videre på skipperutdanning.

Full guffe

Men de holder på for fullt som fiskere, redere og båtbyggere i tillegg. I Mariehamn på Otrøya har de driftige brødrene mange baller i lufta. Begge har for øvrig sitt eget holdingselskap.

– Vi er ikke redd for å satse. Det er smart å begynne tidlig. Husk på at vi har vært fiskere og båtfolk fra vi var smågutter. Det er dette vi liker. Og fiskeri er en trygg bransje, sier brødrene til Romsdals Budstikke.

– Fram til nå har vi drevet fiske fra en 29 fot stor tresjark, men den ble for liten i lengden. Vi har også hatt et par båter før vi fikk sjarken. Et liv som landkrabber er uaktuelt, understreker de to.

Det var ikke noe problem å få napp hos lokalbanken i Midsund. Familien Nygård har lange fiskertradisjoner og har gjort det bra med sjøen som arbeidsplass. Pappa Arnt Inge er med og eier en tredel av både nybåten M/S Scott og selskapet Mariehamn Kystfiske AS. Men han understreker at det er sønnenes prosjekt.

Pappas oppskrift

– Jeg bygde båt da jeg var omtrent like gammel som disse karene her, og kan skrive under på at det er en bra plan. Guttene dro sammen med sin farfar til Nord-Norge for to år siden for å se etter brukt sjark, men fant ikke noe som fristet. Da begynte vi å tenke på å bygge båt sjøl, og kom over et spennende skrog i Skottland, forteller Arnt Inge Nygård.

Derav navnet M/S Scott. Sommeren 2010 dro hele familien Nygård – som består av Arnt Inge, Marie og åtte barn i alderen 7–21 år – på åtte ukers tur til Skottland med familiebåten Nybonia. Dette er en stor og gammel båt som tidligere har tilhørt kystverket.

– Vi var borte i åtte uker og seilte 1400 nautiske mil. Vi slepte med oss et skrog og tilhørende dekk heim til Midsund. Da var vi 30 prosent i mål med prosjekt ny sjark til guttene, forteller pappa Arnt Inge.

De siste 70 prosentene har han og sønnene tatt seg av sjøl, med et ukjent tusentall timer med hardt og komplisert arbeid. Det har ikke manglet på hodebry.

– Anderson Marines i Peterhead har hentet mye inspirasjon fra arbeidet vi har gjort med båten etter at skroget kom hit til Mariehamn. Vi har samarbeidet godt med skottene hele tida, sier Arnt Inge.

Gjester i kilt

– De kommer på dåpen fredag. De stiller visstnok i kilt, så da får vi stille i bunad. Det blir middag på gamle Ugelvik skole etter flaskeknusingen, sier mamma Marie, som har tatt seg av alskens transportoppdrag – og hatt kontroll på alle regningene.

Hva slags båt er så M/S Scott? Vi lar guttene fortelle.

– Sjarken er 36 fot og utviklet og designet av oss brødrene og av pappa. Vi har tegnet og bygd omtrent alt sammen sjøl. Båten skal settes i drift i løpet av februar, og vi gleder oss voldsomt. Vi starter med en prøvetur etter torsk og sei i lokalt farvann, så er det godt mulig vi drar nordover, sier Markus og Kjartan André – som har sikret seg en årskvote på 50 tonn makrell.

Tre mill

De forteller at sjarken har en prislapp på rundt tre millioner kroner, eksklusiv makrellkvoten. Mens jevnaldringene kjøper seg bil til 50-100.000 kroner, er det altså båt til tre mill. som gjelder i Mariehamn.

– Dæ lit no bære bjønne æinn plass, understreker faren.

Han har hatt hovedansvar for innredning, snekring og design, mens Markus har styrt mest med sveising, motorinstallasjon og elektronikk. Kjartan André har syslet mye med platearbeid, plast og glassfiber. Sammen er de dynamitt.

– Men det har tatt et halvår lengre enn vi trodde. Det er et større prosjekt enn vi trodde. Ekstremt mye arbeid. Men det kommer til å betale seg, ingen tvil, sier 17 år gamle Kjartan André.

Guttene viser rundt inne i båten. Et imponerende skue. Her mangler det ikke noe.

Fullspekket

– I hele båten er det vel elektronikk for en 300.000. Her er kartmaskin, radar, sonar, GPS-er og flere ekkolodd. Samt fullt utrustet kjøkken og lugarer. Man skal da ha det godt ute på sjøen, understreker Markus Nygård.

De to mener at nybåten har optimal størrelse i forhold til kvoten, men noen år fram i tid er målet klart. De skal ha enda større båt.

– Men det blir lenge til. M/S Scott er en glimrende båt. Vi er veldig, veldig godt fornøyd, sier brødrene.

Nå som superfiskebåten er ferdig, har de også et prosjekt til å begynne på.

– Vi skal bygge en 20 fots «opplæringsbåt» til småsøsknene våre. Skroget tok vi med oss fra Skottland. De skal få lære å styre båt og dra teiner her i Mariehamn, akkurat som vi gjorde.

Mor Marie forklarer at familien Nygård på ti ikke er helt A4.

– Det er sjøen som er livet for oss. Båtene er familieprosjekt. Det er både jobb, ferie og fritid på sjøen.

Skulle på sjøen

Hun husker godt da sønnene var bare seks-sju år gamle. Men ut i både skulle de. Med farens velsignelse.

– Jeg måtte bare lukke øynene og håpe at det gikk bra. Jeg lurte på om faren var «rett nagla». Men han visste vel hva han gjorde. Guttene skulle på sjøen, uansett. Slik er de fortsatt. De vet hva de gjør og er svært dyktige for alderen, sier mor.

Daglig leder Gunnar Kvalsund i Midsund Næringsforum er også imponert. – Det er en god nyhet for Midsund at de yngre satser på fiskeri. Dette er også en fornyelse og en utvidelse av det allerede gode og vesentlige fiskerimiljøet her.