ANMELDELSE:

"Skuespillerkunst av høy klasse"

Terning 6 for Teatret Vårts nye oppsetning.

Århundrenes legender, fra venstre; Bjørnar Lisether Teigen, Nasrin Khusrawi, Vivi Sunde og Hugo Mikal Skår.  Foto: Kjell Langmyren

Teater/revy

Et stykke skrevet av Victor Hugo i 1859 og gjendiktet av Bjørnstjerne Bjørnson er ikke akkurat det en kan kalle ferskvare. Allikevel virker det både friskt og moderne i all sin absurditet. Det sørger nok den frie fortolkningen til ensemblet for. Her er det nemlig plass til både Michael Jackson og frilynt humor i det en elefant får gjennomgå i stykkets sluttakt. Men det er kanskje å foregripe begivenhetens gang.

Slik blir teaterhøsten

Legender, et spøkelse og mye dans og musikk på Teatret Vårt til høsten.

Teaterstykket handler om å sette opp teaterstykket Århundrenes Legende. Her finner vi instruktøren Tron (Bjørnar Lisether Teigen), en tidligere selvstendig næringsdrivende som gjerne vil skape noe stort, dramaturgen Anna (Vivi Sunde), med bakgrunn som bibliotekar, den sjenerte lysansvarlige Johannes (Lars Melsæter Rydjord), elektriker med sceneskrekk, scenograf Iben (Nasrin Khusrawi), en frisk og glad antropolog samt koreografen Raymond (Hugo Mikal Skår) som beskriver seg som multikunstner.

Vi blir presentert moralske fortellinger fra menneskenes historie. De rommer mye sorg og alvor, men det litt klønete ensemblet makter å lette opp det som ellers kunne blitt tungt og trasig. Det er imidlertid i denne kontrasten mellom alvor og humor at stykket har sin store styrke. Den befriende latteren gjør ikke budskapet svakere, men får oss heller til å reflektere på en annen måte.

Metaaspektet kan lett bli kleint og kunstig. Ved å late som man spiller en som spiller så kan det oppstå en distanse til publikum. Dette er jo uansett ikke virkelig. Her oppnås imidlertid totalt den motsatte effekten. Det hele blir nærmere, morsommere og mer engasjerende ved at skuespillerne trer inn og ut av sine fiktive roller. Det virker nærmest som om skuespillerne får ekstra spilleglede ved denne dobbeltrollen

Spesielt gjelder dette Teigen. Jeg har vel aldri sett han stråle mer enn han gjør som energiske Tron uten d. Sunde er også fantastisk som litt keitete, men veldig ryddig dramaturg, som framfører sine replikker med stort patos. Rydjord er ustyrtelig morsom som svært sjenerte, men etter hvert temmelig utagerende rolletolkninger, noe som en viss elefant fikk merke. I tillegg støtter Khusrawi opp som blant annet uheldig frosk og Skår som kroppsfiksert DJ.

Denne anmeldelsen er basert på fredagens generalprøve. I og for seg bør en da være litt mild siden stykket gjerne ikke har satt seg. Det har jeg ingen intensjoner om å være. Sjelden har jeg ledd mer i en teatersal.

Jeg kan ikke helt se hva som kan bli særlig bedre. Utfordringen må være å holde trøkket oppe. Dette er nemlig skuespillerkunst av høy klasse. Stykket er en verdig tolkning av vår litterære gigant.

Terning: 6

Århundrenes Legende