Med motorsag på gullslott og ishotell

Peder Istads Gullslott er hovedattraksjon når Lillehammer restarter isfestival. For iskunstneren fra Molde er slottet det siste i en rekke installasjoner i vinter.
Kultur

Etter innvielsen mandag morgen, kan is- og steinkunstner Peder Istad fra Molde puste litt ut, etter 12-timers dager den siste uka. Han og de fire andre på teamet overlater nå Gullslottet til Hunderfossen der det står, som en ny familieattraksjon i eventyrriket.

Anledningen er Lillehammer snø- og iskunstfestival. Det er et forsøk på å starte opp igjen den vellykkede satsingen Lillehammer gjennom flere år hadde på en musikk-, snø- og isfestival, Vinterspillene. Dårlig økonomistyring gjorde imidlertid at festivalen tok slutt i 2005.

– Det var veldig flotte festivaler, sier Istad, som hadde mange oppdrag for Vinterspillene. Blant annet skapte han scenografi av is til konsertscenen der mange store artister opptrådte, bla a A-ha. .

Skal vokse

Nå vil lillehamringene igjen løfte en attraksjon som de har naturgitte fordeler for å få til - kunstverk og snø og is. De ønsker å utvikle regionen basert på denne ressursen, i samarbeid med kommersielle krefter og kulturkrefter. Og hvem var da mer naturlig å tilkalle enn Peder Istad?

– I år er det bare en forsiktig begynnelse, forteller romsdalingen.

– Den skulpturen vi lager her i Hunderfossen er den viktigste attraksjonen dette første året. Håpet er at arrangementet utvikler seg og får flere tilbud etter hvert, sier han.

Travel vinter

Istad har vært travel denne vinteren. Han har hatt fem-seks oppdrag med installasjoner av is, oftest lyssatt på forskjellige måter:

Se BILDEGALLERI med noen av Istads prosjekter her:

Vant i Drammen

11. februar åpnet utstillingen med Istads Reseptor i Drammen, et prosjekt han og teamet vant med i en offentlig nasjonal konkurranse i regi av Buskerud Kunstsenter. Oppgaven handlet bla a om elveløpet og lys i det offentlige rom.

Reseptor – som kan minne om en diger bikube i is – er en installasjon det er meningen folk skal utforske ved å gå rundt, og der lyssettingen er en viktig del av opplevelsen.

Miljøprosjekt på Dokka

På verdens våtmarksdag var Istad en av fem iskunstnere som deltok i en liten skulpturpark av is i Dokkadeltaet naturreservat, åpnet 2. februar. Kunstnerne hadde da bodd en uke i telt for å skape såkalte erfaringsstoler i is, kalt "Innsikt, Utsikt og Avsikt". Oppdragsgiver var Dokkadeltaet nasjonale våtmarkssenter.

Istad omtaler dette prosjektet som landskapskunst.

- Det var installasjoner folk kan sitte på, og oppleve naturrommet på forskjellige måter. Vi laget bla a et istårn der vi felte inn et solcellepanel som lyser opp skulpturen. Et tøft og sært objekt.

Prosjektet ligger utenfor allfarveg, så han forventet max hundre besøkende. Men da Rbnett snakket med kunsteren i helga, hadde rundt 2.500 besøkt utstillingen.

I vinter fikk Istad dessuten presentert seg godt via forsida på Gardermoens flyplassmagasin, 360 Oslo. I magasinet ble han og arbeidet viet en egen artikkel.

I Juvassbreen

Istad og teamet har også jobbet med arkitektur inne i Juvassbreen ved Galdhøpiggen, som del av ”Klimapark 2469” – en arena for bla a forskning på klima, og kulturminnevern.

- Fokus er funn som dukker fram når breen smelter ned. Vi hugger oss inn i breen og lager installasjoner der inne som skal vare i mange år. For et par år siden la vi installasjonen litt for høgt, slik at det smeltet hull i den, men sist gang la vi den lenger ned. Det er et veldig spennende prosjekt, som berører både vitenskap, historie og geologi, sier Istad.

- Det er som regel når du lager installasjoner av is at vi hører om deg. Men du hogger også i stein. Hvor mye driver du med stein i forhold til is?

- Omtrent 50 – 50 vil jeg si. Om vinteren er det mye jobbing med is, og om sommeren blir det fullt fokus på stein. Det er ikke så mye oppmerksomhet rundt steinkunst i Norge. Her i landet er det is som får størst fokus.

Til sommeren har han steinprosjekt i Luxemburg og i Tyskland. Det største steinoppdraget for øyeblikket, er imidlertid for en privat kunstsamler i Smögen i Sverige. Det er en skulptur han er litt på etterskudd med, på grunn av alle isprosjektene denne vinteren.

Bor i Sverige – reiser i Norge

Peder Istad bor med samboer og sønn på snart fire år i Bohuslän i Sverige, men reiser og jobber mest i Norge fra ca. november til medio mars.

- I år blir det reising helt til slutten av mai.

- Har du ikke vurdert å flytte tilbake til Norge?

- Nei, alle mine arbeidsfolk bor rundt meg der nede. De er gode håndverkere og veldig viktige. Det er ikke mulig å gjennomføre disse prosjektene uten dem.

Mange arbeider mye

I vinter har han stort sett reist med seks mann hele tiden, med 12 mann på det meste.

- Jeg har mange på lønningslista, ja, og jeg har brukt år på å lære opp folk. Vi jobber ekstremt mye sammen, da er det viktig at teamene fungerer godt.

Når Istad gjennomfører sine isprosjekt, er det mange arbeidstimer som legges det. Ekstremt mange. Vanligvis skjer arbeidene på steder som gjør at det ikke er mange som får med seg hvor stor innsats som kreves.

Ett årsverk på tre uker

For eksempel anslår Istad at ishotellet på Bjorli, som han har bygd flere ganger, tar omtrent et årsverk.

- Vi jobber bare tre uker, men med 10-12 mann som arbeider veldig lange dager, blir det rundt 2000 timer, sier Istad.

Derfor innrømmer han at det var litt greit at innsatsen ble sett, under prosjektet i Drammen.

- Der ble installasjonen bygd på et sted med folk som bodde rundt. Flere fulgte med på det vi gjorde. Blant annet var det mye oppmåling med laser. Etter en uke med fire mann på 12 timers dager, var det ei dame som kom og kommenterte at hun syns vi jobbet voldsomt mye. Det er av og til gøy at folk ser hva man holder på med. Det er vanskelig å skjønne hvor mye jobb det er, om man ikke ser det.

100 tonn

I Drammen var det ferdige prosjektet åtte tonn. Det er ganske lite.

- Noen av prosjektene våre kan være opptil 100 tonn, f eks ishotellet på Bjorli. Der har det vært usunt mye jobbing - 16-17 timer pr dag.

Han forteller at de brukte 25 dagsverk bare til å bære ut 25 tonn is og snø fra rommene, for øke romligheten.

- Det var egentlig helt tullete. Men vi gjorde det for å senke golvet to meter, for å få til den rå høgda på 6 meter under taket. Det er utakknemlig med så mye jobb som ikke sees av noen andre.

- Ishotellet har alt

Samtidig er ishotellet på Bjorli noe av det meste spennende han gjør, fordi det krever så mye kreativitet. Slik sett har det vært ”enormt viktig” for ham og teamet. Prosjektet har gitt mulighet til å utforske mange aspekt ved en slik type installasjoner: rom, lys, interiør, og skulptur, alt i snø og is.

- Bjorli har alle element. Og et så stort prosjekt har lært oss måter å jobbe så effektiviteten vår har økt voldsomt.

Han har nemlig også brukt hotellprosjektet til å lære opp stadig nye folk og utvikle det teamet han har.

- Arkitektur

Romlighet er et stikkord i mye av det Istad driver med.

- Vi jobber mye med arkitektur i det vi gjør. Det er nok mest der vi skiller oss fra andre. Vi har utviklet en egen sjanger, med en blanding av arkitektur og skulptur. Vi gjør også all lyssetting sjøl. Lys er et element i de aller fleste prosjektene våre.

Også i mars får Istad nok å gjøre. Da er det et kraftselskap i Meløy som feirer 100 år, og har bestilt Istad til å lage en slags scenografi av is og snø man kan projisere film på, i forbindelse med markeringen.

Det han måtte få av ekstra tid til sommeren, er det klare planer for. Familien har revet det gamle huset de bodde i tidligere, og bygd nytt de har flyttet inn i.

- Men utenfor veggene er det totalt kaos. Så der får jeg også nok å gjøre til sommeren.

Se BILDEGALLERI med noen av Istads prosjekter her:

Mer om Peder Istad og hans prosjekter på pederistad.no.