MOLDE: Kunstneren fra Molde, bosatt i Sverige, forteller at han tok prekvaliffisering for gitt.

– Jeg har ventet på den og fikk sjokk da den ikke kom. Prekvalifisering til slike oppdrag er helt vanlig, sier Istad, som fredag ga uttrykk for stor skuffelse i et innlegg på Facebook.

– Trist for Molde kommune

For Istad, kjent både for sine spektakulære iskunst-prosjekt og en rekke utsmykkingsprosjekt i inn- og utland - ofte vunnet i hard konkurranse - er det å søke på slike prosjekt en del av hverdagen.

– Jeg søker på de prosjektene jeg er interessert i, 30-40, i året. Nylig kom jeg videre i en konkurranse i Oppland. Det var 130 søkere, bare tre kom videre. I Sverige er det alltid prekvalifisering, sier Istad, og legger til:

– Man vet jo ikke hvordan resultatet ville blitt. Det er ikke mitt anliggende. Men jeg mener Molde skal ha det beste i Norge. De kunne fått tilgang til 150 kunstnere, nå får de bare fem, som er valgt etter råd fra kunstkonsulenten. Det er trist for Molde kommune, sier Istad.

– Så du er ikke skuffet over at du ikke er blant de fem?

– Jeg er skuffet over at jeg ikke engang fikk sjansen, i min egen hjemby. Jeg har jobbet med dette siden 2004, jeg har lang erfaring med offentlige oppdrag. Men jeg har mer enn nok å gjøre, det er ikke det det handler om, sier Istad.

– Etter læreboka

Arne Strømme er landskapsarkitekt i Molde kommune og medlem i Utsmykningskomiteen – som nå har blitt arbeidsgruppe.

– Vi gjør alt etter læreboka. Vi har engasjert en kunstnerisk konsulent som har presentert eksempler på arbeid fra rundt 15 kunstnere. Blant dem var også Peder Istad. Så landet vi på fem av disse, som får honorar for å levere sine skisser, sier Strømme, og opplyser at honorarene er på 20.000 kroner.

– Hvilket mandat har den kunstneriske konsulenten?

– Hun skal sørge for kunstfaglig rådgivning og prosess. Det er hun som har fagkompetansen.

– Hvorfor velger dere lukket konkurranse framfor prekvalifisering?

– Ved å honorere ideskissene håper vi å få gjennomarbeidete forslag som svarer ut bestillingen, sier Strømme.

– Kunne dere fått et bredere tilfang med åpen konkurranse?

– Det er klart. Men vi valgte å gjøre det slik. Nå håper vi at vi får gode, realistiske forslag på plass. Vi har ganske kort tid på oss, den 13. juni skal skissene være levert, sier Strømme, og legger til at kommunen forbeholder seg retten til ikke å velge noen av forslagene.

– Kunne tatt oss tid til prekvalifisering

Kunstnerisk konsulent Liv Dysthe Sønderland forteller at hun kom inn i prosjektet rett før jul.

– På det tidspunktet var det det knapt med tid. Hadde jeg visst at det var mer tid, kunne vi ha valgt prekvalifisering. Jeg kunne også bare bestemt at vi uansett skulle tatt oss tid til prekvalifisering. Det tar jeg på min kappe. Men jeg tror ikke resultatet ville blitt så annerledes, sier Sønderland.

– Istad mener at her går Molde kommune glipp av gode kunstnere?

– Der er jeg uenig med ham. Jeg har god oversikt og har drevet et omfattende research-arbeid. Mange har blitt vurdert tidlig i prosessen, sier Sønderland.

– Hvorfor ble de fem valgt?

–Vi ønsket minst én lokal kandidat, hvis mulig. Uten å komme nærmere inn på den kunstfaglige begrunnelsen, er det ulike kunstnere med stort spenn. Det har vært en demokratisk avgjørelse i gruppa, sier Sønderland.

– Utrolig at de har dårlig tid

Peder Istad blir derimot ikke betrygget av framgangsmåten som blir beskrevet.

– Jeg vet ikke hva de har vurdert meg ut fra, eller hvordan jeg har blitt presentert. Jeg har ikke sendt noe presentasjonsmateriale. Jeg gremmes over å bli vurdert uten å få levere presentasjon. Fristen for skisseinnleveringen er ekstremt kort, jeg bruker minimum fire uker på et seriøst gjennomarbeidet forslag med budsjetter på fra 500.000 kroner til 1 million. Pluss møter, befaring og dialogen i forkant, sier Istad og legger til:

– At de har dårlig tid er ganske utrolig når verket skal stå til «evig» tid». Dette er permanente verk som skal presentere Molde i lang tid framover.