– Det er en veldig god timing, både for meg og Teatret Vårt.Det klaffer godt med viljen og ambisjonene hos begge parter, sier Kristian Lykkeslet Strømskag.

Ung og sulten

Mandag kveld ble det kjent at 37-åringen fra Molde trakk det lengste strået blant åtte søkere til sjefsjobben ved Teatret Vårt.

– Gjennom ansettelsen av Kristian har Teatret Vårt sikret seg et stort talent som er faglig sterk, sier styreleder Leon Aurdal, i en pressemelding.

Trebarnspappaen jobber i dag som dramaturg ved Nationaltheatret, er bosatt på Grefsen i Oslo med familien og for tida i pappaperm med minstemann.

– Med ansattelsen blir du en av landets yngste teatersjefer?

– Ja, jeg vil tro jeg og Glenn André Kaada, som overtar etter Arne Nøst ved Rogaland Teater, er blant de yngste. Han er også født i 1980. Fordelene er at man er sulten, og full av energi til å gå løs på jobben. Samtidig har jeg hatt tid til å hente mye erfaring, og opparbeide meg et godt nettverk, også fra de store teatrene i Norge, sier Strømskag.

Teater for hele fylket

Med den nye jobben flytter Strømskag tilbake til hjembyen der teaterinteressen ble vekket.

– Det føles veldig meningsfullt og riktig. Det har vært avgjørende for min teaterinter- esse at jeg vokste opp i en by med profesjonelt teater, sier Strømskag, som var med både i skoleteatret på gymnaset og i ungdomsteatret.

Bare 25 år gammel skrev han sitt første teatermanus om Henrik Ibsen og hans opphold i Molde i 1885. Stykket hadde premiere på Teatret Vårt i 2006 og ble hans debut som dramatiker. Strømskag, som har hovedfag i nordisk, har også vært knyttet til Bjørnsonfestivalen og Moldejazz som styremedlem.

– Jeg er fra Molde, og Teatret Vårt har hus der, men jeg er opptatt av identiteten, historikken og tradisjonen teatret har som regionteater for hele fylket. Det blir også viktig framover, ikke minst sett i forhold til de politiske utfordringene regionen står overfor, sier Strømskag, som også har aner fra Nordmøre – og er gift med Kjersti Botn Sandal fra Volda.

– Kan teatret ha betydning som en samlende kraft for fylket?

– Ja, Jeg har ståltro på teater og teaterkunsten som et viktig fellesskap i et samfunn. Teatret er felleskapets historieforteller og kan på sitt beste være en viktig arena for tilhørighet og identitet på tvers av skiller, sier Strømskag. sier Strømskag.

Ingen programerklæring

Strømskag tiltrer som teatersjef 1. august 2019, etter at siste åremålsperiode til nåværende sjef Thomas Bjørnager går ut.

– Men jeg vil nok så smått begynne allerede etter sommeren. De første prøvene på det som blir mitt første program, tar jo til om bare litt over et år, sier Strømskag.

– Hvilke planer og visjoner har du for Teatret Vårt?

– Jeg vil ikke komme med for mange løfter før jeg har begynt. Generelt kan jeg si at jeg vil være opptatt av lokale forfattere og historier på den ene siden og samtidig hente gode prosjekt og kunstnere hit. Teatret står svært godt rustet – særlig etter at sørsida-prosjektet er ferdig i Ålesund– til å lage teater av høy kvalitet, sier Strømskag.

– Hva blir det første du skal gjøre i nyjobben?

– Jeg vil bli kjent med de ansatte, organisasjonen, staben og samarbeidspartnere, samtspillestedene våre. Så har jeg en del tanker og ideer, som jeg må finne ut om er realistiske, sier Strømskag.

– Hvor opptatt vil du være av besøkstall?

– Godt besøk er avgjørende økonomisk og en forpliktelse, som en offentlig finansiert institusjon.

– Hvordan skal teatret nå ut til flere?

– Det er veldig enkelt. Ved å lage gode og interessante forestillinger. Og samtidig vanskelig. For hva er det? Jeg tror tilhørighet er et nøkkelord. Teater må angå folk og snakke til livene vi lever. Samtidig må det være kvalitet, gode prosjekt, med gode kunstnere, sier Strømskag.