"Endelig satt'n." Det var kommentaren Lars Erik Hansen la på Facebook fredag, sammen med bildet av Amanda-statuetten fra den pågående filmfestivalen i Haugesund.

Fire ganger tidligere er han og Gimpville blitt nominert, og denne femte gangen slo det altså til med Beste visuelle effekter-prisen. Den får han for "Bølgen", som leder for teamet i animasjonsstudioet Gimpville som jobbet med katastrofefilmen fra Geiranger.

- Gratulerer! Hvordan føles det endelig å få prisen etter mange nominasjoner?

- Det er kjempegøy! "Bølgen" har vært et veldig spesielt prosjekt der vi har strukket oss mye lenger enn tidligere. Det har vært en ekstrem utfordring der vi har måttet tenke veldig nytt. Det har vært mer omfattende enn arbeidet med Kon Tiki, sier Hansen, som syns det er flott å få mulighet til å gjøre et slikt prosjekt i norske film.

Det var "de mest hardbarkede fagprisene" som ble delt ut under et lunsjarrangement fredag, bla a for produksjonsdesign, lyddesign, musikk, og beste kortfilm. De øvrige prisene deles ut fredag kveld.

- Har Norge nå topp internasjonalt nivå på feltet visuelle effekter?

- Definitivt. En ting er pengene som kreves. Men ikke minst er det viktig å få de rette utfordringene for å utvikle kunnskapen. Vi i Gimpville har bygd opp veldig bra kompetanse gjennom stadig større utfordringer, sier Hansen.

Han forteller at en av de mest sentrale i Bølgen-produksjonen i Gimpville, gikk direkte fra Gimpville til et London-selskap som laget visuelle effekter for Jungelboken.

– Folk i norske selskap kan gå rett til sentrale roller i internasjonale selskap, sier han.

Får bred kompetanse

En årsak til dette, forklarer han med et forhold som er spesielt for et lite land som Norge:

- Vi er få personer, dermed får den enkelte mye ansvar og store utfordringer man skal løse. På større internasjonale produksjoner får man gjerne en liten oppgave i et stort maskineri, mens vi får fagfolk som forstår hele prosessen, og ikke bare har en ekstrem kompetanse på et lite felt.

- Hvordan skal du og kollegene feire Amanda-prisen?

- Nå blir det jo show senere i kveld med resten av prisene (fredag, red.anm.), og ulike andre arrangement. Så vi får bare hive oss på og feire oss sjøl og hverandre. Men nå først tipper jeg det blir et par glass med bobler sier Hansen, som dro til Haugesund med en liten delegasjon fra Gimpville.

Nominert i seks kategorier

"Bølgen", regissert av Roar Uthaug, er nominert i klassene Beste norske kinofilm, Beste regi, Beste foto, Beste musikk, Best lyddesign - og altså Beste visuelle effekter, som Hansen og co vant.

"Gudenes liga"

I juli var det premiere på et annet kjempeprosjekt Hansen og Gimpville har gjennomført, med visuelle effekter på den kinesiske storfilmen "League of Gods".

Se traileren for League of Gods her.

- Hvordan har det gått med lanseringen av den?

- Det har jeg ikke hørt så mye om. Den er lansert rundt i verden, men mest i større byer. Vi gjorde jobben i samarbeid med et svensk selskap, så jeg skal til Stockholm i slutten av september for å se den der.

Hansen forteller at den kinesiske produksjonen innebar enda mer arbeid enn Bølgen, om enn mindre teknisk utfordrende enn Bølgen.

- Er dørene til verden nå åpne for Gimpville?

- Vi priser prosjekt støtt og stadig, sist var det et indisk filmprosjekt. Etter hvert som vi får flere og flere kontakter, kan det plutselig slå til med nye muligheter. Og hvis Norge får en enda bedre incentivordning for filmproduksjon, er jeg sikker på at vi får oppdrag tvert.

Prisen glapp for Austnes

Animatør Are Austnes, også fra Molde, var Amanda-nominert til prisen for Beste produksjonsdesign / scenografi for "Solan & Ludvig – Herfra til Flåklypa", men nådde ikke helt fram denne gangen.

Lars Erik Hansen fra Molde er producer og VFX Supervisor i animasjonsstudioet Gimpville, og mottok Amandaprisen som ansvarlig for visuelle effekter i katastrofefilmen Bølgen. Her med Ane Dahl Torp. Bildet er tatt tidligere. Foto: Kjell Langmyren