Romsdalinger bak ny motesatsing

Musikken har Spotify. Videoene har YouTube. Klær har nå fått Try it on. Og det er to romsdalinger som står bak.
Mote

Molde: – Det er rett og slett en ny måte å distribuere klær på. Måten det har blir gjort på, er ikke optimal, verken for kunder eller leverandører, fastslår Try it on-gründer Vegard Taklo.

Og 15. juli i år ble ideen han fikk for tre år siden endelig satt ut i live. Fra den dagen var nettstedet tryiton.no oppe og gikk. Med dette ønsker Taklo å øke handletilbøyeligheten på nett.

– Hos oss bestiller du klærne du vil prøve via nett, uten å betale, og henter dem samme dag i en butikk nær deg. Du flytter dermed prøverommet heim til deg sjøl. Og så leverer du tilbake det du ikke vil ha til samme butikk i samme handlepose, uten kostnader, før du til slutt automatisk blir belastet på kredittkortet for det du har valgt å beholde, forklarer Taklo.

– Vi har altså fjernet alt det negative ved kleshandel på nett, samtidig som vi har bevart det behagelige som kjennetegner netthandel, utdyper han.

Til voksne og barn

Iver Torgnes Johansen kom til i prosjektet for ett år siden. Etter seks år på lageret hos Asko har han opparbeidet seg verdifull erfaring.

– Jeg har bygget opp lageret her med et eget plukksystem fra bunnen av, forteller han. I lokalene i Hollingbygg har de flere hyllemeter med klær, både til menn, kvinner og barn.

Noen av merkene de foreløpig forhandler, er Bruuns Bazaar, Rip Curl, Modström, Humör, Lee og Lille barn.

– Det er merkevarene sjøl som avgjør hvilke varer vi skal ha i vårt sortiment, forklarer Taklo. Og det er markedet som på sikt avgjør hvilke merker Try it on skal forhandle.

Naturlig alternativ

– Dette skal ikke være en kul, men en nyttig tjeneste. Vi ønsker at denne formen for handel skal bli et naturlig alternativ.

Gründerne har fått gjennomført en markedsrapport ved NTNU i Trondheim.

– Det er unge jenter som handler mest klær på nett, men unge menn er også en viktig kundegruppe. Mange liker ikke å gå i butikker, og er vant til det med å hente inn informasjon fra nett, sier Taklo. Etter hvert håper man at også eldre aldersgrupper kommer etter.

Eksotisk

Tjenesten har blitt godt mottatt allerede.

– Det er særlig artig når folk uoppfordret kommer med gode tilbakemeldinger. Mange synes nok det er litt eksotisk med et så stort vareutvalg ute på bygda, med så kort leveringstid. Bestiller du før 16, kan du hente varene klokka 18, opplyser Taklo.

Blant nøklene de to har for å utmerke seg er ekstremt god kundeservice.

– Der skal vi skille oss fra andre. Om man taper profitt på det på kort sikt, har man kanskje fått en kunde for livet, påpeker Taklo.

Nasjonalt i 2013?

Man kan også gjøre vanlig netthandel på nettstedet, da gjennom vanlig postgang.

Så langt er konseptet med Try it on tilgjengelig i Molde og Fræna, i totalt sju Bunnpris-butikker. Planen er å distribuere til Kristiansund i løpet av høsten/vinteren, så resten av Møre og Romsdal, og kanskje også Trondheim i løpet av 2012, før lansering i resten av landet i 2013.

Ifølge Taklo finnes det ikke noen liknende systemer i Norge.

Vegen har blitt litt til mens de har gått og løsningene optimalisert undervegs.

– Det er deilig å få starte opp etter så langt tid, og å se at man kan satse større enn man hadde tenkt i utgangspunktet, sier Taklo.

De to står for det meste av investeringene sjøl, med noe støtte fra Aukra kommune og Nordea. Nå er de på jakt etter investorer for videre utvikling.

Romsdals Budstikke ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Mote