Sus over furua

En gjeng designere har tatt furua fra helvete til designhælvetica.
Bolig

En gjeng designere har tatt furua fra helvete til designhælvetica.

– Vi var nysgjerrige på hvorfor det var noe som het furuhælvete. For furua er jo bare et treslag. Vi synes ikke det er rettferdig at den har fått tilnavnet «hælvete» bare fordi den i en periode ble misbrukt som materiale, sier Bjørn Jørund Blikstad, en av designerne bak utstillingen «Furuhælvetica» som nå vises på Norsk Design- og Arkitektursenter (DogA) i Oslo.

– Fonten helvetica, derimot, er forbundet med design. Ved å kombinere uttrykket «furuhælvete» med ordet «helvetica» ønsket vi å gi folk et annet inntrykk av hvilke muligheter furua har som materiale, fortsetter han.

Skogens konge

Konseptet Furuhælvetica ble født i Trysils skoger i fjor. En gjeng på ti designere og kunstnere, pluss én professor, møttes for å ha en workshop. At furua ble valgt som emne, var først og fremst et resultat av god tilgang på både lokale råvarer og et skikkelig verksted.

– I utgangspunktet var workshopen bare ment som en prosess, for å gi rom for å eksperimentere med furua som materiale. Men resultatet ble såpass vellykket at vi lagde en utstilling til Designers Saturday i fjor, og enkelte av objektene har også vært på møbelmessen i Milano, forteller designer Marte Frøystad.
Og nå har de altså fått sin egen utstilling på DogA.
– Vi ønsker å være aktuelle og fange inn nye tendenser, og furua er jo blitt trendy igjen. Man så det blant annet på møbelmessen i Stockholm, hvor VAD var blant dem som viste produkter i furu, sier kurator for utstillingen, Benedicte Sunde.
– I Norge er furu et velkjent materiale, utenfor Skandinavia er det mer eksotisk. Derfor er det fint å ha denne utstillingen gjennom sommermånedene, mens vi har en del besøkende fra andre land.

Lys og velduftende

Utstillingen viser furua i mange former og farger. Blant annet kan du høre «suset» over furua i en trekubbe som inneholder lyder tatt opp mens furua blir bearbeidet av ulike maskiner. Totempælen er selvfølgelig på plass, der hver av designerne har bidratt med sin del etter samme konsept som tegneleken «brettemann»: Ingen vet hvordan de andres bidrag ser ut før det hele settes sammen.

Utstillingen viser også mer konvensjonelle møbler, som stuebord og stol.
– Vi har jobbet mye med kombinasjoner, sier Runa Klock.
– Vi viser kombinasjoner mellom det røffe og fine, mellom furua og andre materialer og mellom ulike typer overflater, fortsetter hun.
Designerne har mye godt å si om furua som materiale.
– Den lukter veldig godt. Og er myk å ta på, sier Frøystad.
– Jeg liker den lyse fargen. Det går an å behandle treverket så det ikke får den gulfargen mange forbinder furua med, sier Klock.
– Og så tåler den i utgangspunktet å stå ute ubehandlet, legger Blikstad til. Som ikke liker furua i alle varianter.
– Vi er imot lakk og lut!

Vi har for tiden tekniske problem med vårt kommentarfelt. Vi beklager ulempene det medfører.
Romsdals Budstikke ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Bolig