Drosjebil i særklasse

Som passasjer kan du føle deg enda tryggere hvis drosjesjåføren stiller med siste utgave av Mercedes E-klasse.
Bil/Motor

De aller fleste har en eller flere ganger – mot betaling – latt seg frakte i Mercedes E-klasse. Fortsatt er Mercedes drosjeeiernes førstevalg. Nå kommer endringer på bilen som øker sikkerheten og ytelsene. E-klassen var for et par bilgenerasjoner siden synonymt med evigvarende bil. Så kom rustproblemene med forrige E-klasse og alle de tekniske problemene med nåværende generasjon. Særlig de elektroniske by-wire bremsene har påført eiere av E-klassen bryderi – og produsenten kostnader i milliardklassen. I mars i fjor måtte Mercedes tilbakekalle 1,3 millioner biler for å fikse bremsene. Så på den oppgraderte E-klassen er det over og ut med by-wire bremsene, som erstattes av et konvensjonelt bremsesystem. De moderne bremsene hvor det kun var elektrisk forbindelse mellom bremsepedalen og bremsesystemet, viste seg ikke å være til å stole på. For å bedre merkets renommé satses det nå kun på elektronikk som skal fungere i årevis uten feilslag. Samtidig har Mercedes oppgradert E-klassens sikkerhet til et nivå som, i følge produsenten, skal gjøre modellene til bilklassens sikreste. Hvis bilen lukter at ulykke kan oppstå, settes alle sikkerhetsfunksjoner i bilen i høyeste alarmberedskap og bilbeltene strammes. Ny elektronikk sørger for bedre lys på bilen, særlig i tåke og ved dårlig sikt. Parallelt oppgraderes motorene slik at den svakeste bensinmotoren heretter yter 184 hk. Men forsatt forblir E 200 CDI med 136 hk dieselmotor rimeligste E-klasse, priset rett under 500.000 kroner. Rimeligste stasjonsvogn med dieselmotor koster fra 600.000 kroner.

Romsdals Budstikke ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Bil/Motor