Drosjebil i særklasse

Som passasjer kan du føle deg enda tryggere hvis drosjesjåføren stiller med siste utgave av Mercedes E-klasse.
Bil/Motor

De aller fleste har en eller flere ganger – mot betaling – latt seg frakte i Mercedes E-klasse. Fortsatt er Mercedes drosjeeiernes førstevalg. Nå kommer endringer på bilen som øker sikkerheten og ytelsene. E-klassen var for et par bilgenerasjoner siden synonymt med evigvarende bil. Så kom rustproblemene med forrige E-klasse og alle de tekniske problemene med nåværende generasjon. Særlig de elektroniske by-wire bremsene har påført eiere av E-klassen bryderi – og produsenten kostnader i milliardklassen. I mars i fjor måtte Mercedes tilbakekalle 1,3 millioner biler for å fikse bremsene. Så på den oppgraderte E-klassen er det over og ut med by-wire bremsene, som erstattes av et konvensjonelt bremsesystem. De moderne bremsene hvor det kun var elektrisk forbindelse mellom bremsepedalen og bremsesystemet, viste seg ikke å være til å stole på. For å bedre merkets renommé satses det nå kun på elektronikk som skal fungere i årevis uten feilslag. Samtidig har Mercedes oppgradert E-klassens sikkerhet til et nivå som, i følge produsenten, skal gjøre modellene til bilklassens sikreste. Hvis bilen lukter at ulykke kan oppstå, settes alle sikkerhetsfunksjoner i bilen i høyeste alarmberedskap og bilbeltene strammes. Ny elektronikk sørger for bedre lys på bilen, særlig i tåke og ved dårlig sikt. Parallelt oppgraderes motorene slik at den svakeste bensinmotoren heretter yter 184 hk. Men forsatt forblir E 200 CDI med 136 hk dieselmotor rimeligste E-klasse, priset rett under 500.000 kroner. Rimeligste stasjonsvogn med dieselmotor koster fra 600.000 kroner.