Countryman – mest for asfalt

Mini Countryman er for dem som vil bruke bilen til å utforske verden utenfor det urbane hverdagslivet. Men noen offroader er den knapt.
Bil/Motor

Den er tøff å se på, men du kommer neppe til å påtreffe Mini Countryman ute i skogen. Til det er den for lav under, og firehjulsdrift kombineres med kun et fåtall av motorene.

Firetallet går igjen når Mini Countryman slippes løs på norske veier om kort tid:


* Countryman er fjerde variant av BMWs Mini.

* Første Mini med lengde over fire meter.

* Første Mini med firehjulsdrift.

* Første Mini med fire dører.

* Første Mini med god plass til fire i fire individuelle stoler.

Samtidig beveger nå Mini seg litt bort fra det opprinnelige designspråket. Du ser fortsatt at det er en Mini, men nye elementer er tilført for å løfte Mini inn i andre bilklasser og gi den bredere appell.

Hva slags bil snakker vi om?

Egentlig en liten stasjonsvogn, 4,11 meter lang, med fire dører, stor bakluke og flatt bagasjeromsgulv om man vi. Bagasjerommet kan varieres fra 350 til 1170 liter, og baksetene kan lengdereguleres med 11 centimeter. Men fortsatt er Countryman så spesiell at den knapt har noen konkurrenter.

Hvordan er den å kjøre?

Som Mini flest. Litt stivt satt opp, og fortsatt gokartfølelse i svingene. Knapt noen bil på denne størrelsen er morsommere på svingete veier.

Hva er under panseret?

Tre bensinmotorer: 98, 122 og 184 hk.

To dieselmotorer: 90 og 112 hk

Kun de to største motorene leveres med firehjulsdrift, ALL4, som er ganske lik svenske Haldex i oppbygning uten at noen så langt har villet bekrefte leverandøren.

Hva gjør den spesiell?

Alt. Du finner ikke maken til denne bilen. Her gjelder form framfor funksjon i alle henseender. Ingen andre våger å bygge noe slikt. Bare se hvor kjedelig Audi A1 er til sammenligning.

En smart skinne i gulvet er der for å hekte på koppholdere, brilleholder, iPod-holder og lignende.

Hva er bilens svakheter?

Har den noen svakheter? Det måtte i så fall være den høye prisen og lave bakkeklaringen på 14,9 cm for firehjulstrekkeren. Dette er så visst ingen terrengbil. I tillegg må enhver Mini ekstrautstyres for minst 50.000 kroner for å gi rett Mini-følelse.

Hvem passer den for?

Alle som liker å eksponere livsstilen sin – og som har råd til det.

Hva koster den?

Mini Countryman leveres som One, Cooper, Cooper S, Cooper S All4, One D, Cooper D og Cooper D All4.

2 WD bensin:Fra 236.800 kroner (98 hk)

2 WD diesel: Fra 245.800 kroner (90 hk)

4 WD diesel:Fra 295.400 kroner (112 hk)

4 WD bensin: Fra 399.200 kroner (184 hk)

Konkurrenter?

Knapt noen i de lavere prisklasser.

Mini for enhver smak

Flere modeller skal gjøre Mini til bilen for folk flest.

Da BMW for snaut ti år siden kvittet seg med Rover og beholdt erkebritiske Mini, var det knapt mulig å forestille seg at oppfølgeren til et 40 år gammelt bilknøtt, gjort til latter av flere enn Mr Bean, skulle komme til å bli en av bilhistoriens store suksesser.

Men snart skulle det vise seg at BMW hadde skutt innertier med nettopp Mini. Skikkelig retro var den ikke, kun en oppfølger med tydelige røtter i Minis historie. Mens Mini la verden under sine hjul, endte den likevel opp som et litt smalsporet nisjemerke i Norge. Det vil importøren nå endre når den fjerde Mini-varianten snart er på plass.
– Ja, vi innrømmer at vi har gjort en for dårlig jobb med Mini i Norge. Mini har vært et nisjemerke, og vi ønsker ikke å være så små. Mini skal ut til flere. Med Countryman entrer vi en ny arena. Dette er en bil vi har forsøkt å gjøre så praktisk som mulig. Derfor ønsker vi heller ikke å være så urbane, sier Øystein Sponheim, salgsdirektør for Mini hos den norske importøren.
Årlig selges det 300 til 400 nye Mini i Norge. I tillegg henter entusiaster hjem et nesten like stort antall brukte hvert år.
– Måler er å gjøre Countryman til landets mest kjøpte Mini. Samtidig håper vi å vokse til rundt 1000 nye Mini i året, konkluderer Sponheim.

Dette er de ulike Mini-variantene

* Mini

* Mini cabriolet

* Mini Clubman

* Mini Countryman

* En kupé er vist som konsept og kan komme.

Romsdals Budstikke ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Bil/Motor