Ønsker velkommen: Fra venstre avdelingsleder for trelastbutikken Kurt Dale, daglig leder Joacim Fostervoll Kristensen, kundeansvarlig proff Kristian Kleppen Fedje, og nestkommanderende i trelastbutikken Per Arne Kroknes er fornøyde med resultatet ombygginga har gitt for trelastbutikken. 

Drive In har revolusjonert trelastbutikken på Dale Malo Molde

– Det har blitt mer effektivt for proffkunder og privatkunder. Nå gleder vi oss til vinter og sludd, sier de på XL-BYGG Dale Malo.

Etter noen måneders ombygging og arbeid med ny lager-logistikk, kunne XL-BYGG Dale Malo i mai åpne deres nye Drive In – trelastbutikk i Molde. Den første tida etter åpningen har vært en stor suksess, og nå gleder de seg til høst og vinter – endelig kan de stå tørt og lunt når de plukker trelast til kundene.

– Det er jo mye dårlig vær her på Vestlandet, så vi tenkte at det ville være veldig bra både for oss og kundene å kunne laste varer innendørs. Nå har vi også organisert varene annerledes, slik at det blir blir mer effektivt for kundene, sier daglig leder Joacim Fostervoll Kristensen.

Oppgradert hele lageret

Tidligere var det høge grein-reoler, som ga behov for stor bruk av truck og sikkerhetsrisiko med varer i høyden. Nå er varene plassert i stikk-reoler, som også gjør det tryggere.

Enklere løsning: Nå er det oversiktlig og ryddig i trelastbutikken. Bilene kjører i midtfeltet, og svinger til side der de vil laste opp varer, slik at andre bilder lett kan kjøre videre eller forbi. 

 

– Det gjør samtidig at vi har fått frigjort mye gulvplass. Lagerbygningen er jo gammel, så det var på tide med en modernisering. Tidligere var det også mye mer kaotisk trafikkbilde på området her. Folk parkerte overalt, sto i veien for hverandre og det ble lett kø, sier Kristian Kleppen Fedje, kundeansvarlig proff, tidligere avdelingsleder for trelastbutikken.

Nå er det tydelig merket, fra innkjøringsporten og inne i lageret er det kjøresone i midten og lastesoner på sidene, slik at bilene som parkerer ikke står i veien for de andre kundene. Utkjøringen er i andre ende av lokalet, slik at all trafikken går samme vei.

– Vi har mange ulike kunder og mange, spesielt proffkundene, vet hva de skal ha og hvor de finner det, så de hjelper gjerne seg selv. Noen må ha mer hjelp, og da er betjeninga klar til å finne ønskede varer. Alle ser at dette sparer tid, tilbakemeldingene har vært svært gode fra proffkundene, sier Kristian.

Vil gjøre kundeopplevelsen bedre

Han understreker at de hele tiden tar imot tilbakemeldinger for å forbedre løsningen. Alle innspill som kan være med å videreutvikle konseptet blir med i prosessen videre.

Effektiv handel: Varene blir registrert av en av kundebehandlerne, slik at man kan få handelen rett inn på byggekonto, eller man stopper innom butikken og betaler før man kjører til byggeplassen. 

 

– For oss er det viktig å utvikle oss og tilpasse oss kundenes behov. Å effektivisere prosessene for kundene er et viktig skritt i riktig retning. Vi ser at det er mye mindre kø, folk bruker mindre tid og det er mer oversiktlig trafikkbilde. Konkurransen i markedet er hard, og vi tror at dette kan gi oss et konkurransefortrinn. Vi skal rulle ut dette til de andre butikkene i distriktet også, Elnesvågen er under planlegging nå, sier Fostervoll Kristiensen, som er daglig leder for XL Bygg Dale Malo, som har avdelinger i Molde, Elnesvågen, Eide og Vestnes.

Bemanninga på gulvet scanner og registrerer varene kundene plukker. Enten kan man betale inne i butikken når man er ferdig å laste opp, eller så kan man signere og sette kjøpet på XL Bygg Byggekonto, noe alle som ønsker kan sette opp. Da sparer man enda mer tid og kan bare kjøre ut igjen når man han registrert alle varene.

Plankekjøring

Tidligere var varene spredt mellom flere lager som kundene måtte bevege seg mellom. Nå er alt samlet på ett plan, og all lossing og varemottak skjer på et eget område på baksida, slik at det ikke kommer i konflikt med kundetrafikken.

– Nå har vi fått utnyttet plassen mye mer effektivt, og snart er det helt ferdig varmelageret der vi har lister, dører, parkett, baderomsplater og mer som må stå temperert, forklarer avdelingsleder for trelastbutikken, Kurt Dale.

Varmelager: Varer som lister, dører, parkett og annet som skal stå temperert, har egen plass på varmelageret. Det er fortsatt på samme bakkeplan og lett tilgjengelig i Drive In-butikken. 

 

– Tilbakemeldingen fra våre ansatte er at dette fungerer bra, og at de kan ta unna flere kunder på kortere tid. Det gjør at vi kan håndtere større volum. Målet vårt er vekst, ikke å effektivisere for å nedbemanne. Det skal være lett og raskt å få hjelp, sier Dale.

Gleder seg til vinteren for første gang

På avdelingen i Molde har de også 12 utleiehengere, som alle med byggeprosjekt får låne gratis. Hvis de avtaler på forhånd kan betjeninga laste ferdig hengeren slik at kunden bare kan komme og hente varene. Tilbudet med utleiehengere har vært veldig populært det siste året, så i år har de anskaffet fire nye hengere.

Rett inn: Drive In-løsningen gjør handelen raskere og tryggere, men først og fremst blir det en stor fordel når sola forsvinner og det blir regn, sludd og minusgrader. Da blir det trivelig å stå under tak når man skal laste bil eller henger med trevarer. 

 

– Det er tradisjonelt ikke så kjekt å stå ute i sludd og minusgrader å laste opp varer. Men samtidig er det jo gjerne i den mørke årstida at mange vil pusse opp innvendig. Da blir det kjekt å komme hit og hente varer, hvor man kan stå tørt og lunt. Nå gleder vi oss til den første vinteren med sludd og Drive In, sier Kurt Dale og får støtte fra Fostervoll Kristensen og Kleppen Fedje.

– Det eneste vi angrer på er vel at vi ikke målte kundenes tidsbruk før vi bygget om. For nå går det virkelig mye raskere. Vi er superfornøyd med resultatet og responsen fra kundene. Nå er det raskere, tryggere og mer komfortabelt hele året, konkluderer Fostervoll Kristensen.


 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Romsdals Budstikkes redaksjon, men av Romsdals Budstikkes markedsavdeling.

Romsdals Budstikke er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på rbnett.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.