Ikke kjøp dyrere enn du trenger

Tenk over hvor mye din nye sykkel blir brukt – slik at ikke pengene ruller unødig avgårde.
Aktiv

Har du planer om å kjøpe ny sykkel i vår? I så fall er det viktig at du ikke bruker flere tusenlapper enn høyst nødvendig. Skal sykkelen brukes i byen og til og fra jobb? Eller til trening? Er planen å sykle langs veg, eller er det en sykkel til bruk i terrenget du trenger? Tenk gjennom hvilket behov du har før du stikker innom sykkelbutikken – den perfekte sykkel til alle formål finnes nemlig ikke ut.

Sykkelbyen Molde

Tidligere i år uttalte Svein Neerland til Aktiv i Budstikka at Molde er en god sykkelby den dagen det kryr av sykler med kurv i byen. Folkehelselederen i Møre og Romsdal fylkeskommune drømmer om en by der det er trygt og trivelig å være syklist.

Sissel Hammerø falt for sykkelen Svein Neerland vil se mange av i Molde. Hun tar seg gjerne en sykkeltur når det høver seg slik.

Klassiske sykler

– Denne er skikkelig fin. En slik sykkel har jeg lyst på, sier Sissel Hammerø. Hun er innom sykkelbutikken til Jim Nerlandsrem og lar seg begeistre av den klassiske gule damesykkelen med kurv foran. Sykkelbutikkens daglige leder forteller at dette ikke er den sykkeltypen han selger mest av.

– I tillegg til denne typen klassiske damesykler har vi sykler av samme kategori for menn. Dette er sykler som passer for voksne som trenger en sykkel til hverdagsbruk i byen, sier han.

Stisykler – den nye trenden

Jim Nerlandsrem lever av å selge sykler. Hvert år selger Sykkelhuset cirka 900 eksemplar. Det er for lengst slutt på den tiden der det bare fantes sykler bare for noen få formål.

– Stisykling er muligens den nye trenden, sier Nerlandsrem og løfter fram en sykkel med solid demping både foran og bak. Nettopp demperen på bakhjulet skiller stisykkelen fra en tradisjonell terrengsykkel. Nerlandsrem sier mange som vil opp på fjellet og ut i terrenget velger en slik.

Selger mest terrengsykler

– Stisykkelen ikke må forveksles med en downhill-sykkel. Det er en sykkel som egner seg kun for utforsykling, mens en stisykkel er laget for å sykle både oppover og nedover, forklarer han. Den sykkeltypen som Sykkelhuset selger mest av er terrengsykler, men demping kun foran.

– Da jeg startet i bransjen for vel 15 år siden kjøpte de fleste sykler som kostet mellom tre og fem tusen kroner. I dag koster gjennomsnittsykkelen mellom fem og sju tusen kroner. Det betyr at folk i dag får veldig mye mer sykkel for pengene enn den gang. Dersom du ikke har planer om seriøs trening er det ikke nødvendig å kjøpe sykler til over ti tusen kroner. Sykkelen er lettere, men ikke sterkere og så veldig mye bedre sjøl om det legges på noen tusenlapper, forteller sykkelselgeren.

Dekkene blir større

Den voksne med seriøse treningsplaner i marka bør derimot unngå en sykkel til under ti tusen kroner, i følge Nerlandsrem, fordi sykkelen vil bli mye brukt i krevende terreng. Videre forteller sykkelforhandleren at den største utviklingen innen terrengsykler de siste årene er dekkstørrelsen. Mens dekket tidligere var 26´selges de fleste terrengsykler nå med 29´dekk.

– De fleste er nok ikke klar over at fordelen med større dekk er at de forserer steiner, fortauskanter og andre hindringer på en bedre måte. Jevnt over går det raskere å ta seg fram med store dekk, men ikke glem at slik dekk er tyngre å sykle med i motbakker.

Noen satser landevei

Nerlandsrem forteller at mest sykkel for pengene blir det for den som velger er en sykkel i prisklassen fem til sju tusen kroner. En billigere sykkel har redusert kvalitet, mens en sykkel til over sju tusen kroner ikke er så veldig mye bedre, sier Nerlandsrem og løfter fram en sykkel til rundt hundre tusen kroner.

– Denne landeveissykkelen er solgt. En sykkel til bruk langs vei koster stort sett det samme som en terrengsykkel, men det er litt enklere å vedlikeholde en sykkel som kun brukes til å sykle langs vei, forteller han.

– Hva er forskjellen når man velger å kjøpe en litt dyrere sykkel?

– Vekt koster. En ramme av karbon er cirka tre tusen kroner dyrere i forhold til en aluminiumsramme. Karbon er også sterkere ved røff sykling, men ved slag direkte mot ramma, for eksempel mot en stein, er aluminium best. Også andre deler på sykkelen gjøres lettere på en dyrere sykkel, sier Nerlandsrem og legger til at dempergaffelen ofte er bedre på en sykkel til noen tusenlapper ekstra.

– I tillegg er det hydrauliske bremser og et noe mer presist girsystem på en sykkel som koster litt mer, men du må tenke gjennom om dette er noe du virkelig trenger, sier sykkelselger Jim Nerdlansrem.