Hushovd mener denne nordmannen blir mest synlig i Tour de France

Vegard Stake Laengen debuterer i Tour de France. Hans jobb er å stikke fra feltet.

Vegard Stake Laengen inspiserer jobben til Giuseppe Archetti, en av UAEs mekanikere som skal sørge for at syklene er tipp topp til enhver tid. Laengen sykler Tour de France for første gang og har som mål å gå i brudd både titt og ofte.   Foto: Kurt BM Haugli

sykkel

DÜSSELDORF: – Han er den nordmannen vi trolig kommer til å se mest til i Tour de France, sier Thor Hushovd til Aftenposten.

Den norske sykkellegenden snakker ikke om Alexander Kristoff eller Edvald Boasson Hagen, de to andre norske rytterne i årets felt. Mannen som Hushovd har stor tro på kommer til å vise seg frem fra sin beste side er Vegard Stake Laengen. En 28-åring fra Asker som har vært en årrekke i sykkelproffenes sirkus allerede. Men aldri før har han fått vært med på det største sirkuset, Tour de France.

– Laengen er ekstremt flink til å komme seg med i brudd og han kan sitte hele dagen i front. Og den dagen et brudd går helt til mål er gjerne Laengen med, og han kan like gjerne kjempe om en etappeseier, sier Hushovd.

Gøy med ros fra Hushovd

Vegard Stake Laengen strener 195 centimeter høy og 79 kilo tung gjennom resepsjonen på Hotel Nikko i sentrum av Düsseldorf. Hotellet er hans lags (UAE Team Emirates) base i den tyske byen. Det er her Tour de France starter på lørdag ettermiddag med en kort tempoetappe og start på den andre etappen søndag.

– Det er gøy å høre de ordene fra Thor. Han var mitt første sykkelforbilde, forteller han.

At han er nervøs, har han ingen problemer med å innrømme, men samtidig fokusert.

– Jeg har vært mye i brudd og har vært mye foran. Vi får se hva lagledelsen sier, men jeg tror det skal være noen muligheter også for meg.

Det er Vegard Stake Laengens første sesong for UAE Team Emirates. Et lag som gjenoppsto etter at Lampre Merida mistet sine hovedsponsorer etter fjorårssesongen.   Foto: Kurt BM Haugli

Må ofre seg for kapteinen

Samtidig er det helt klart at bruddforsøkene til Vegard Stake Laengen ikke skal gå på bekostning av muligheten til lagets kaptein, sørafrikaneren Louis Meintjes. Meintjes ble nummer 8 i fjorårets utgave av Tour de France, og laget har et håp om at han skal være en topp 5-rytter når det hele er avgjort i Paris om drøye tre uker.

– Skal han klare en slik plassering trenger han hele laget. Derfor har han i utgangspunktet hele laget til disposisjon. Da må jeg gjøre en jobb for ham, men vil trolig få noen etapper uansett til å gå for egne muligheter.

Mads Kaggestad, som er sykkelekspert for TV 2, tror også det kan dukke opp øyeblikk som gjør Vegard Stake Laengen kjent for flere i et stadig mer sykkelinteressert Norge.

– Han sykler på et lag hvor det ikke er så veldig toppet struktur. Derfor tror jeg det vil komme gode muligheter for ham underveis i de tre ukene det hele varer, sier han til Aftenposten.

Satser på klatring

Laget til Laengen kommer rett fra høydetrening i Dolomittene. Der har ladet opp på samme måte som norske langrennsløpere lader opp til mesterskap. De har på lovlig vis forsøkt å øke mengden røde blodlegemer.

– Det er første gangen jeg er på et lag med et skikkelig høyderegime. Det blir spennende, sier Laengen.

Og høyde, fjell og dype daler er noe Laengen ønsker å mestre bedre med årene.

– Målet mitt er å bli en bedre klatrer, men jeg blir aldri så god at jeg kommer til å hevde meg sammenlagt i de store treukersrittene. Så jeg blir dessverre ikke den sammenlagtlederen Norge har ventet på. Jeg er for stor og for høy, sier han og smiler.

Korte kontrakter

Laengen har vært proff i utlandet siden 2012. En sesong var han tilbake i Norge med Team Joker, men fikk ny kontrakt med et lag på det øverste nivået da han i fjor syklet for IAM. Laget ble oppløst etter sesongen, men 28-åringen fikk raskt kontrakt med UAE.

Sykkelsporten er en nådeløs bransje og rytterne lever et usikkert liv. De fleste har ikke kontrakter som er mer enn ett eller to år lange. Nå har Stake Laengen sikret seg kontrakt ut neste sesong og kan betrakte overgangsryktene fra sidelinjen.

– Man venner seg til usikkerheten. Gjør man det, blir man fort stresset. Da går det i hvert fall dårlig. Når man kan få betalt for å drive på med den sporten man elsker så skal man ikke klage.