NFF tapte 50 millioner kroner på EM-missen

Tapet for Ungarn får også store økonomiske konsekvenser.

Generalsekretær Kjetil Siem anslår at NFF går glipp av opp mot 50 millioner kroner som følge av nedturen mot Ungarn. Her er Siem på Ullevaal i det første av de to play off-møtene.   Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix

fotball

BUDAPEST: Norske fotballspillere gikk glipp av muligheten til å spille mesterskap i Frankrike neste sommer, men også pengetellerne på Ullevaal slikket sårene mandag.

UEFA vil betale minst 110 millioner kroner til lagene som kvalifiserer seg. Av dette ville spillerne fått i underkant av 30 millioner. Trekker man fra andre kostnader med å delta, anslår generalsekretær Kjetil Siem at NFF går glipp av opp mot 50 millioner kroner.

— Vi har heldigvis ikke budsjettert med det til 2016. Det får ikke direkte økonomiske konsekvenser for budsjettet, men det er ikke tvil om at det ville vært et hyggeligere budsjett og resultat om vi hadde kommet dit. Skuffelsen er til å leve med i forhold til økonomiske konsekvenser, men tung å svelge med tanpe på tapte muligheter, sier han.

Vurderer Telenor Arena

Et av de største løftene man jobber med er å kjøpe Telenor Arena, enten sammen med håndballforbundet, eller alene.

Til den tunge investeringen ville friske EM-penger naturlig nok vært meget gunstig.

— Nå må vi se om vi kan klare å kjøpe Telenor Arena, det er en viktig investering med tanke på fremtidig infrastruktur. 40-50 millioner kroner kunne jo teoretisk sett vært brukt der, sier Siem.

Et forslag til budsjett ble utarbeidet allerede på morgenen kampdag i Budapest, og skal nå behandles i forbundsstyret og til sist vedtas på forbundstinget.

— Må gjør som bikkja

Gledelig er det uansett at landslaget har fylt Ullevaal en del ganger i høst.

Det var trøsteord mange gjentok etter tapet.

— Det er kanskje det viktigste. Vi hadde en periode på landslaget hvor det var veldig lite billetter solgt. Nå har det vært en ny tro og ny giv, folket kom tilbake og støttet opp. Vi fikk et par veldig gode opplevelser der. Vi er avhengige av å ha en identitet og et produkt som gjør at folk vil gifte seg med oss. Det ville de og de hjalp oss, men det ble ikke det alle håpet på, sier Siem.

Han har nå planen klar:

— Nå må vi gjøre som bikkja, den hopper uti vannet og så rister den det av seg. Vi må svelge gravølet fortest mulig, men det ville vært helt feil om vi ikke hadde vært skuffet.

- En knekk for sponsorene

— Jeg tror nok flere av Fotballforbundets sponsorer fikk seg en knekk etter tapet for Ungarn.

— Min hypotese er at mange av sponsorene allerede var på idéstadiet om hvordan de kunne bruke EM-klare spillere i profileringsøyemed, sier kommunikasjonsådgiver Lasse Gimnes.

— Å være sponsor handler mye om å være med på bølgen, forklarer Gimnes som har lang erfaring i bransjen.

Han presiserer at sponsorenes EM-forventninger neppe var veldig store da Norge havnet i kvalifiseringsgruppe med Italia og Kroatia.

— Men det endret seg betydelig da Norge trakk Ungarn i playoff. Jeg tror ikke det var så mange som hadde sett for seg søndagens nedtur etter den trekningen, sier Gimnes.

- Betyr dette at verdien på landslaget og dermed norsk fotball gikk kraftig ned etter tapet?

-Jeg tror mer at vi kan fastslå at de gikk glipp av en klar økning på markedsverdien. De ville fått flere sponsorer og kunne hentet mer ut av hver sponsor. Men om den reelt gikk så veldig mye ned er jeg ikke sikker på. De fleste avtalene er langsiktige og skrevet da forventningene nok ikke var så veldig høye. Hadde Norge vært favoritt i den opprinnelige kvalifiseringsgruppen ville det vært noe helt annet.

Er attraktivt

— Er landslaget og norsk fotball fremdeles attraktivt for sponsorene?

— Absolutt. Men det ville vært enda gjevere om laget var klar for et mesterskap.

— Fotballforbundet og Norsk Toppfotball har akkurat sendt ut anbudspapirene for klubbfotballen i de to øverste divisjonene fra 2017. Vil nedturen i Ungarn bety noe av verdien for medierettighetene?

— Neppe noen avgjørende økonomisk betydning. Et EM ville ført med seg mye positivitet, og det å se en kamp med EM-spillere på banen, kunne ført til høyere seertall. Men når det gjelder disse rettighetene er mange andre elementer som også betyr mye, påpeker kommunikasjonsrådgiveren.

Gimnes understreker at han også i noen tilfeller er rådgiver for bla. NRK og TV2, men at han ikke nå jobber med fotballrettighetene.