I dag prøver Tour de France noe helt nytt: – Det kan bli et mareritt for rytterne

Dagens Tour-etappe er den korteste på 30 år og oppfordrer til brudd fra første sekund.

Chris Froome og leder Geraint Thomas kan vente seg en kort, men svært intensiv dag på sykkelsetet.   Foto: NTB scanpix

fotball

En normal Tour de France-etappe starter på en udramatisk måte. Rytterne sykler bak bilen til Tour-sjef Christian Prudhomme i den nøytrale sonen, og har god tid til å prate og posisjonere seg før startskuddet går.

Det gjør dagens etappe spesiell. Den er bare 65 kilometer lang - den korteste på over 30 år - og kan bli svært dramatisk med tanke på sammendraget. Og underholdende for TV-seerne.

– Jeg synes det er kjempemorsomt. Det skaper en ekstra nerve, og det blir enda mer trøkk. Det kan bli full pinne fra start. Det som er gøy, er at vi vet ikke hva som vil komme, sier TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad.

– Mye drama

Også NRKs sykkelkommentator Ole-Kristian Stoltenberg setter pris på den nye trenden med noen korte etapper.

– Det kan fort bli litt passiv sykling når etappen er lang. Jeg synes de korte etappene er morsomme. Det er en spennende vri med mye drama, og det kan fort bli kaos. Så får vi håpe det er den positive utgaven av kaos, sier Stoltenberg.

Ole-Kristian Stoltenberg håper   Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Tour de France-sjefen Christian Prudhomme har uttalt at han håper at det vil bli en «dynamitt-etappe», og at den siste klatringen opp Col de Portet har potensial til å bli en ny versjon av det legendariske fjellet Tourmalet.

Tøft for slitne ryttere

Det som er morsomt for TV-seerne, kan ofte bli svært ubehagelig for rytterne. Selv om dagens etappe bare 65 kilometer lang, betyr det ikke en hviledag for rytterne. Kanskje tvert imot.

- Rytterne synes ikke det er behagelig i det hele tatt. Gjennomsnittsfarten blir veldig høy. Særlig de rytterne som sliter i fjellene og er litt småsyke, for de blir denne etappen et mareritt, sier TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad til Adresseavisen.

For arrangørens intensjoner med etappen er at det skal settes et høyt tempo helt fra start, et tempo som forhåpentligvis vil vare gjennom hele den korte etappen. Det kan bety store problemer for slitne ryttere som ikke trives i fjellene. De kan få trøbbel med å klare tidslimiten som blir ekstra kort på korte etapper.

- Etappen i går ble knallhard, det var ikke mange som kom til mål i feltet. Det har vært et ekstremt tøft Tour de France, så det begynner å bli mange slitne ryttere. Det blir forferdelig for de som har en dårlig dag, sier Kaggestad.

Kaggestad tror at temposterke ryttere som Primoz Roglic og Tom Dumoulin kan skape trøbbel for Sky-rytterne i tet.

Mads Kaggestad tror på en tøff og intens etappe.   Foto: NTB scanpix

Starter på ny måte

Etappen har to elementer som gjør at den er utradisjonell. Det første er selve lengden på etappen, men starten gjør at den skiller seg ut fra de andre. Arrangørene har hentet inspirasjon fra Formel 1, og rytterne starter i den rekkefølgen de ligger i sammendraget.

Lederen Geraint Thomas starter fremst med lagkameraten Chris Froome rett bak seg. De 20 første i sammendraget ligger i pulje én i to pilformasjoner, og så kommer de resterende rytterne bak, i puljer på 20 ryttere.

Alle rytterne starter samtidig, men de som ligger dårligst an i sammendraget havner langt bak i feltet, allerede i bunnen av den første bakken.

– Det arrangøren ønsker er å komme seg litt bort fra at det sterkeste laget tar kontrollen hele veien. De prøver å oppmuntre til mer angrepsvillig og aktiv sykling ved at kapteinene ikke har så mange hjelperyttere rundt seg, sier Jarle Fredagsvik, redaktør og journalist i sykkelnettstedet procycling.no.

Tror ikke tiltaket vil fungere

Men ingen av ekspertene har tro på at tiltaket vil ha så stor betydning for denne etappen.

– Jeg tror ikke det vil ha så mye å si. Jeg tror at lagene kommer til å vente til de har flere ryttere rundt seg til det skjer så mye. Men om man ser på sammenlagtlisten er det noen ryttere som vil være langt unna sine kapteiner når de starter. Så potensielt kunne man fått angrep hvor man er kapteiner mot kapteiner. Men jeg ser ikke hva de ti første har å tjene på ved å angripe ut fra starten, sier Fredagsvik.

Også Kaggestad er enig i at startmetoden ikke vil ha mye å si for den resterende etappen.

– De kapteinene som trenger hjelperytterne, vil vente på dem. De trenger de til å kjøre tempo i begynnelsen av det første fjellet. Selv Movistar som har tre ryttere høyt oppe vil vente på ryttere som Soler som ligger lenger bak. Særlig Sky-guttene vil ikke kjøre noe, de vil ha med seg rytterne som kan kjøre det første fjellet. Så blir det mer rytter mot rytter opp det andre fjellet, sier Kaggestad.

Stoltenberg er også enig.

– Det er selvsagt vanskelig å si på forhånd, men det er mulig at det ender opp som bare en gimmick. Jeg blir overrasket om noen stikker fra uten hjelperytterne, sier han.

Spurteren Arnaud Demare rakk så vidt tidslimiten på gårdagens etappe. Dagens etappe kan bli et mareritt for den franske syklisten.   Foto: NTB scanpix

Opp og ned i hele dag

Dagens etappe starter klokken 15.15 i Bagneres-De-Luchon klokken 15.15. Løypa går oppover fra første kilometer, og etter 13,5 kilometer vil de nå toppen av førstekategorifjellet Col de Peyresourde. Så går det nedover til Loudenvielle, før fjellet Col de Val Lourdon-Azet med 8,3 prosent stigning venter.

Så blir det en ny utforkjøring, før rytterne må slite seg opp 16 kilometer lange Col du Portet med målgang i Saint-Lary-Soulan.

Team Skys Geraint Thomas leder Tour de France med 1 minutt og 36 sekunder foran lagkameraten Chris Froome. Tom Dumoulin følger elleve sekunder bak.