– Sjøl om vegen er fri for snø, er det langt fra trygt for folk. Vi advarer på det sterkeste mot at folk tar seg opp, sier avdelingsingeniør Ole Jan Tønnesen i Statens vegvesen.

Han sier Vegvesenet har hatt dialog med reiselivsnæringen, for å unngå at det legges til rette for farlig ferdsel før vegen er klar. Det er særlig snø og is som kan rase ned ovenifra som er risikoen.

Skummel Isen i Kjellstadlinja bekymrer Ole Jan Tønnesen og de andre i Statens vegvesen. Foto: Erik Birkeland

– Til fots eller på sykkel er du eksponert for rasfaren mye lengre enn i en bil som passerer på sekund, sier Tønnesen.

Har startet brøytinga

Håvard Bjølverud kjører hjullasteren med frontmontert fres. Nå er arbeidet kommet over toppen, og på veg ned mot Valldal-sida. Foto: Erik Birkeland

For halvanna uke siden startet mannskapet arbeidet med å brøyte fri vegen over fjellet. Vegen opp Trollstigen er kjørbar, men fungerer kun som anleggsveg for mannskapene som skal brøyte på toppen, og bommen nede i Isterdalen vil være stengt enda en stund.

– De siste ti åra har vegen åpnet mellom 8. mai og 1. juni. At det blir slutten av mai er nok realistisk, sier Tønnesen, som støtter seg på David Grøvdal, eksperten på Trollstigen etter 40 år med brøytearbeid.

Håvard Bjølverud kjører hjullasteren med frontmontert fres. Nå er arbeidet kommet over toppen, og på veg ned mot Valldal-sida. Foto: Erik Birkeland

Det er flere faktorer som spiller inn på vegvesenets vurdering av når vegen kan åpne. Ofte er snømengdene fra Bispefonna en risiko, men denne har rast ut tidlig i år, så det problemet er ikke aktuelt. Isen i det som kalles Kjellstadlinja er derimot av stor fare, og må rase ned før vegen åpnes.

– Samtidig åpnes vegen som en sommerveg, og mange kommer med sommerdekk. Da kan vi ikke risikere at det er vinterforhold her. Det er sjelden vegen i seg sjøl er problemet, det er snøen som skal komme ned, den må få komme ned først, sier Tønnesen.

Mange hensyn: – Vi skjønner at reiselivsnæringen vil ha åpning så tidlig som mulig, men sikkerheten kommer først. Det er dårlig markedsføring hvis det ikke er trygt, sier Ole Jan Tønnesen. Foto: Erik Birkeland

Avgjørende lokalkunnskap

– Utfordringene med brøyting her er egentlig naturkreftene, og så er det så klart å finne vegen på en rimelig måte, uten å kjøre seg bort, sier Grøvdal.

Rutinert: David Grøvdal er egentlig pensjonist, men blir leid inn igjen av Statens vegvesen for å bistå i arbeidet med brøyting av Trollstigen. Første gang han bidro her var i 1974. Foto: Erik Birkeland

Nå er det to mann fra Mesta som brøyter vegen, med støtte fra Grøvdal og Statens vegvesen. Dette er siste sesongen Mesta brøyter her, siden anbudsperioden er utløpt og Veidekke har vunnet den neste femårsavtalen som trer i kraft i september.

Full fres: Håvard Bjølverud kjører hjullasteren med frontmontert fres. Nå er arbeidet kommet over toppen, og på veg ned mot Valldal-sida. Der venter Byksefonna som mannskapene er spent på. Tross store snømengder, er det i vinter mindre snø enn normalt. Foto: Erik Birkeland

– Lokalkunnskapen er avgjørende for at vi skal lykkes med brøytinga her. Det er et perfekt eksempel på hvordan praktisk kompetanse, som David Grøvdal har etter å ha jobbet her i 40 år, samarbeider med den formelle kompetansen vi har i vår stab med geologer og skredeksperter, sier Tønnesen.

Farlig: Isen i Kjellstadlinja midt i bildet over vegen, må rase ned før vegen kan åpnes for trafikk. Foto: Erik Birkeland
Har gått: Bispefonna har rast ut allerede i år, og gir høge brøytekanter, men lavere risiko for skred seinere i vår. Foto: Erik Birkeland
I den djupe snøen sirkler fresen seg fram. Foto: Erik Birkeland
Arbeidet startet den 17. april. Om en uke kan de være nede ved Valldal. Foto: Erik Birkeland
Håvard Bjølverud kjører hjullasteren med frontmontert fres. Foto: Erik Birkeland