MOLDE: Det var i 2009 tanken slo Jorunn Alstadsæter for fullt. Hvis hun skulle gjøre noe annet de 15–20 neste åra måtte det skje nå. Jobben innenfor økonomi, administrasjon og markedsføring i Romsdals Budstikke var bra den altså, men ga ikke utløp for kreativiteten som boblet på. Så Jorunn sluttet. Og tok en helt ny utdannelse – som interiørarkitekt.

– Det var ikke mange rundt meg som var overrasket. Jeg har alltid vært kreativ og interessert i interiørarkitektur, kunst og farger, sier Jorunn, som er fra Molde.

JA-person

For fem år siden startet hun firmaet JA interiør.

– Du har takknemlige initialer?

– Ja. Jeg lyste ut en intern konkurranse i familien. Det måtte bli JA interiør, smiler Jorunn.

Å skulle starte eget firma var en avveiing. Skulle hun tørre å bli sin egen arbeidsgiver? Ville hun få nok kunder?

Innvendig fasade

Det var ikke mange som hadde troen på at det skulle gå an å leve av å være interiørarkitekt i en så liten by som Molde. Men med åra har bevisstheten rundt hva interiørarkitekter gjør økt i takt med oppdragsmengden.

– Jeg jobber med innvendig fasade. Former og designer heimene til kunder, vurderer i samråd med kunden hvilke materialer, møbler og farger som skal brukes. Jeg gjør alt fra alt fra mindre prosjekt til større prosjekt. Det skjer stadig oftere at jeg er involvert fra byggestart. Kundene er både i det offentlige og det private, sier Jorunn.

– En himla jobb

Vi møter henne på kontoret hun har heime i Molde. Målet er å opprette sentrumsnært kontor det er lett å stikke innom. Hun påpeker at det er uvanlig ryddig når vi stikker innom. Til vanlig er det relativt overfylt av papirer, materialprøver og tegninger.

– Da jeg startet tegnet jeg altfor hånd. Det var en himla jobb. Nå har jeg dataverktøy som gjør arbeidet mye enklere, sier Jorunn.

Løsnet i år

Litt etter litt har hun bygget firmaet. Det tar tid å få fotfeste i markedet. Som bijobb har hun drevet konsulentvirksomhet.

– Jeg opplever at det har løsnet litt i år. På sikt har jeg ønske om å utvide, så vi blir flere ansatte som kan jobbe sammen, sier Jorunn.

Jorunn tror sosiale medier, spesielt Instagram, og flere oppussingsprogram på tv har gjort at folk er mer opptatt av å ha det fint heime.

– Folk vil ha hjelp til å få det fint. Jeg ser av og til at folk «kopierer» hverandre. Det er ulempen med sosiale medier. Man MÅ ha det og det. Men man trenger ikke ha det likt som naboen, sier Jorunn.

«Noia» av for mye farger

– Din personlige stil, da?

– Jeg liker det ganske neddempa. Jeg får litt noia av for mye farger. Men dette er en smakssak. Det som er helt sikkert er at det er viktig å ha gode farger rundt seg, sier Jorunn, som er opptatt av å samarbeide med lokale aktører.

– Jeg brenner for lokale butikker, produsenter og kunstnere. Blant annet har jeg jobbet en del med kunstnerne Maria Sandsmark og Bente Sellevoll fra Molde. Disse har levert flotte bilder til firmaets prosjekter, sier Jorunn.