Tenk om jeg kunne fått se mappa mi. Da tenker jeg ikke den mappa som gamle venstreradikale etter hvert fikk tilgang til eller den dagens ekstremister sikkert har hos PST. Jeg tenker på den mappa – eller profilen – som Facebook, Google og ulike analyseselskap har laget om meg ved hjelp av kunstig intelligens og min egen naivitet. De vet hva jeg har søkt på, hvor jeg har vært, hvem jeg har besøkt, hvem jeg har kontakt med, hva jeg liker og hva jeg ikke liker. De vet sikkert mer om meg enn jeg husker sjøl. Den kalde krigens overvåkere hadde siklet av misunnelse om de hadde dagens digitale verktøy.

Det er denne digitale profilen som gjør at firma kan bombardere meg med tilbud som skal passe slike som meg, og det er denne profilen som kan gjøre at jeg blir utsatt for falsk propaganda som i sin tur kan påvirke hva jeg stemmer på – eller hva jeg måtte mene i en spalte som denne.

Det har vært mye snakk om Facebook og personvern i det siste. Facebook-sjefen måtte stå skolerett i to høringer i Senatet og Kongressen der han fikk mer eller mindre fornuftige spørsmål fra politikerne. De likte dårlig at Facebook deler opplysninger om brukerne sine til selskap som skal selge varer eller bruke opplysningene i et politisk spill. Mange brukere av sosiale medier trekker på skuldrene av at de blir overvåket av datasystem som selger opplysningene om dem til høystbydende. «Jeg har jo ikke noe å skjule, så hvor farlig kan det være?». Avsløringene om hvordan Cambridge Analytica har brukt Facebook-brukernes profiler til å påvirke amerikanere til å ikke stemme på Hillary Clinton, har vært en vekker for mange.

Denne uka var jeg i Stockholm og møtte gründerne bak Idka.com som lager et annerledes sosialt medium der alt er kryptert og ikke kan deles med andre enn dem du ønsker å dele med. Med visjonen «Be social, stay private» garanterer de at alt som skrives og deles forblir i familiegruppa, firmagruppa, klubbgruppa osv. Ingen opplysninger selges videre til andre.

Idka er helt i startgropa, og gründerne har brukt mye tid på filosofien bak den nye tjenesten. De ønsker å lage et sosialt fristed langt unna det de kaller en stalker-økonomi der livene våre spores, lagres, analyseres og kombineres med andre data for å selge oss videre. Google er absolutt nyttig, og Facebook er både artig og bra på mange måter. Men de rammer privatsfæren din. Det blir spennende å se om nye tjenester som Idka har livets rett i forhold til dagens giganter.

God helg!