Onsdag fikk selskapet Langfjordforbindelsen AS rykende ferske tall fra konsulentselskapet Rambøll. Tallene viser hva det vil koste å bygge hengebru over Langfjorden, eller flytebru eller la en undersjøisk tunnel med to løp.

Tre løsninger

Rambøll har fått i oppdrag å vurdere tre alternative løsninger for fjordkryssing.

Tunnel under fjorden med ett løp vil være det rimeligste alternativet, kostnaden er anslått til cirka 3,2 milliarder kroner. Tunnel i to løp er anslått å koste 6,4 milliarder kroner.

Det nest billigste alternativet blir å bygge flytebru. Kostnad: Mellom 4 og 5 milliarder kroner.

Setter ny fart i arbeidet

– Det viktigste er å løfte prosjektet med fjordkryssing fram i lyset igjen. Etter at alternativet man tidligere jobbet med, tunnel under Langfjorden, falt sammen av seg sjøl, har det vært nødvendig å få en ekstern vurdering av hvilke mulige løsninger som finnes, sier styreleder Lans Olav Hustad til Romsdals Budstikke.

Fredag formiddag er det generalforsamling i selskapet Langfjordforbindelsen AS. På dette møtet presenteres de ulike mulighetene for fjordkryssing.

– Slik jeg oppfatter det, er bru det mest aktuelle å gå videre med, sier Hustad.

Hengebru eller flytebru?

To ulike løsninger med bru over fjorden er lagt fram; hengebru og flytebru.

– Teknologisk oppfatter jeg at det er fullt mulig å bygge ei hengebru over Langfjorden. Men konstruksjonen vil bli den dyreste løsningen. Flytebru er anslått å bli atskillig rimeligere, men teknologien er ikke helt i havn ettersom det ikke har blitt bygget ei så lang flytebru noe sted i verden, etter det jeg har fått vite, forklarer Hustad.

I dag går det to ferjer på sambandet Sølsnes-Åfarnes. Sambandet er en del av fylkesveg 64, som Møre og Romsdal fylkeskommune står ansvarlig for.

– Hvordan vurderer du sjansene for å få bygget en permanent fjordkryssing til erstatning for ferjene?

– Mye avhenger av hvilke rammebetingelser vi får. Ettersom det går to ferjer på Langfjorden i dag, vil det være ferjesubsidier som kan legges inn når et bruprosjekt skal finansieres. Det avhenger også av at vi i stedet for å holde oss til 6,5 prosent rente kan få godkjenning for å ha lavere rente med i regnestykket.

Får kreve bompenger i 30 år?

Hustad legger til:

– Til slutt vil det også stå på hvor mange år vi kan kreve inn bompenger. Sier myndighetene ja til bompengeinnkreving i mer enn 20 år, øker sjansen for at prosjektet kan bli sjølfinansierende. Et slikt prosjekt er likevel avhengig av fylkeskommunens garantier, sier styreleder Lars Olav Hustad.

– Hvor mange år framover må trafikantene belage seg på at det går ferjer vover Langfjorden?

– Det er umulig å si i dag. Jo bedre rammebetingelser vi kan få for finansiering av fjordkryssingen, desto hurtigere kan prosjektet komme i gang. I dag står ikke Langfjordforbindelsen på fylkeskommunens prioritetsliste. Kan prosjektet bli selvfinansierende, trenger man ikke vente på tur til til de store prosjektene Nordøyvegen og Todalsfjordprosjektet er bygget, sier Lars Olav Hustad.