– Hva kan staten bidra med for å få bygget bru over Langfjorden?

– Staten har to mulige bidrag: 1. Pengene fylkeskommunen får fra staten for å drive to ferjer på Sølsnes-Åfarnes, kan legges inn som en del av finansieringen for ei bru eller en tunnel. Det andre er bompengeperioden. I dag er vanlig innkrevingstid 15 år pluss 5 år, men etter min mening bør staten åpne for å forlenge bompengeinnkrevingen, sier Orten.

Han understreker at dette er Møre og Romsdal fylkeskommunes anliggende.

– Fylkeskommunen må vurdere et slikt fjordkryssingsprosjekt, blant annet risikoen med å forlenge bompengeinnkrevingen. Jeg tror ikke trafikken kommer til å bli mindre, men i alle prosjekt der nedbetalingen strekker seg over mange år, er det en risiko, sier han.

– Hvor lang tid går det vanligvis fra et prosjekt lanseres til det står ferdig?

– I dette tilfellet er det fylkeskommunen som må kjøre prosessen. Det kreves møysommelig planlegging, og både økonomi og andre tall må være tilstrekkelig kvalitetssikret. Slikt arbeid tar erfaringsmessig noen år, sier Helge Orten som ikke vil spå framdrifta for planene om kryssing av Langfjorden.