– Jeg har i en årrekke investert i mange shippingselskaper og rederier på Børsen, men aldri gjort noe selv. Nå har jeg lagt inn en bestilling på skip til en verdi av 2,7 milliarder kroner som kan bli til fem milliarder kroner, sier Arne Fredly til Dagens Næringsliv (krever abonnement).

Nye miljøkrav

Den Monaco-baserte investoren fra Molde har tatt kontrollen i Hunter Group, som han har planer om å gjøre mer lønnsomt enn andre shippingselskap. Fredly sier til Dagens Næringsliv at shippingbransjen nå står foran et paradigmeskifte, og at han vil være med på dette.

Det handler om nye regler for hva slags drivstoff skipene skal bruke, og hvilke rensesystem de må ha. Fredly mener shippingbransjen har sovet i timen på dette området.

Tjener mer med nye skip

Fredly og Hunter Group har bestilt fire tankskip ved det sørkoreanske verftet Daewoo. Disse skal leveres i fjerde kvartal 2019. Han har i tillegg opsjon på tre til som kan leveres i andre kvartal 2020. Disse skipene vil, ifølge Fredly, tjene 15.000-40.000 kroner ekstra per dag sammenlignet med gamle skip.

– Selv om shipping blir dårlig i både 2018, 2019 og 2020, så vil vi klare oss bra. Tank har aldri vært dårlig fire år på rad, sier investoren til Dagens Næringsliv.