Brunvoll har signert kontrakt med Havyard Ship Technology for levering av utstyr til fem elektriske pendelferjer, av typen 50 PBE. Det opplyser selskapet i en pressemelding.

Utstyret de skal levere, heter Azimuth Propulsjonsenheter med tilhørende styringssystemer.

Ferjer til Nordmørspakken

Pendelferjene er designet av Havyard Design & Solutions og skal bygges av Havyard Ship Technology i Leirvik. Dette er ferjer til Fjord1 hvorav flere inngår i den omtalte Nordmørs-pakken, opplyser selskapet i pressemeldingen.

– Vi er svært glade for å vinne denne kontrakten, sier Odd Tore Finnøy, adm. dir. i Brunvoll gruppen.

– Kontrakten er strategisk viktig for oss av flere årsaker. Den befester vår posisjon i et viktig markedssegment. Der er de nye pendelferjene teknologiledende i det grønne maritime skiftet med lavt energiforbruk og nullutslipp av klimagasser. Pendelferjene er også teknologiledende med sine avanserte tekniske løsninger på veien mot autonome skip, sier han - der autonom betyr sjølkjørende.

Landets største ferjerederi

Fjord 1 er det største ferjerederiet i Norge, og er ledende på å ta i bruk innovativ teknologi for å sikre effektive og miljøvennlige løsninger i transportsektoren. Brunvoll har tidligere levert manøvreringsthrustere til rederiet, men det er første gang Brunvoll leverer løsninger med optimaliserte framdriftsthrustere.

Leveransene kommer som et resultat av en langsiktig og strategisk satsing på utvikling av dedikerte azimuth propulsjonsenheter.

For innvidde opplyser Brunvoll følgende om tekniske spesifikasjoner, der ordet propulsjon kan oversettes med framdrift:

«Azimuth propulsjonsenhetene leveres med trekkende CP propell uten dyse og er designet for optimal energieffektivisering og lang levetid. Drivmotorer til thrustere er inkludert i leveransen.»

Leveransen omfatter også Brunvolls egen automasjonssystem, BruCon, for styring av framdriftsenhetene, som selskapet omtaler som «state of the art» - med andre ord det mest avanserte som finnes på dette området.

«Styresystemet har alt som kreves av et moderne system i vår digitaliserte hverdag med enkle intuitive løsninger for operasjon, inklusive touch skjermer for visning av driftsparametere og alarmer,» skriver selskapet.

Miljøkrav gir maritim næring i verdenstoppen

– Samferdselsdepartementet viser utviklingsretning for det grønne skiftet i den maritime næringen ved å stille strenge miljøkrav i de de kommende ferjeanbudene, skriver Brunvoll. Og:

– Dette er drivende for teknologiutviklingen og sikrer at den norske maritime næringen ligger på verdenstoppen for å ta i bruk nye teknologiske løsninger for energieffektivitet og lave miljøutslipp. Det skal inngås kontrakter for mange nye pendelferjer de kommende årene i Norge. Det er også ventet at det skal byttes ut mange bilferjer internasjonalt, skriver selskapet.

Fjord1: Norske leverandører i fremste linje

Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, er glad for at det er akkurat norske verft som får muligheten til å levere store leveranser til selskapet og uttaler:

- Vi ser at norske leverandører er i fremste linje når det kommer til innovasjon i forhold til miljø og teknologi, noe som er avgjørende viktig for oss i Fjord1. I denne kontraktsprosessen var det flere norske verft som leverte tilbud og som var med i finalerunden. Vi er svært glade for å se at de norske verftene er blitt konkurransedyktige på pris, kvalitet og leveringstider på fartøyene, sier Netaland. Og:

– Det er alltid gledelig å skrive kontrakter med norske leverandører som leverer godt, og forventningene våre er høye.

– De nye pendelfergene er teknologiledende i det grønne maritime skiftet med lavt energiforbruk og nullutslipp av klimagasser, sier Odd Tore Finnøy, administrerende direktør i Brunvoll gruppen. Foto: Marit Heiene