MOLDE: Bilhold i Norge er dyrt, men det var enda dyrere før.

– I generasjonen til far min kjøpte folk ny bil for å ha den i 10 år. Slik er det ikke lenger. Folk har bedre råd og bytter bil oftere, sier bilselger Georg Talset hos Bertel O. Steen i Årødalen til Romsdals Budstikke.

Slipper store lån

Han har opplevd stadig økende interesse for å privatlease biler, før gjaldt dette mer firmabiler.

Med leasing slipper man å ta opp store lån. Man betaler et etableringsgebyr og engangsbeløp, deretter månedlig leie. Hvor stor den er, er avhengig av kjørelengde og prisen på bilen.

Vi tar utgangspunkt i en Peugeot 2008, som koster 285.000 kroner.

Mange tilbud

Dersom man heller vil lease denne bilen, er startleia 50 000 kroner. Deretter koster det 1957 kroner per måned i tre år framover, inkludert moms og forutsatt at renta holder seg på samme nivå som i dag. Årlig kjørelengde med disse prisene er 10000 kilometer. Kjører man lengre, blir det ekstra å betale. Utgifter til forsikring og sørvis kommer i tillegg.

Har tatt av

Hos Brage i Molde har de opplevd en voldsom økning i interessen for leasing. Daglig leder Bent Erik Heimen sier andelen BMW leasingbiler nå er oppe i 70 prosent.

– Jeg anbefaler leasing. Flesteparten av kundene er godt voksne, men vi har leasing-kunder i alle aldre. Den eldste var en mann på over 90, som ville lease bil i tre år, sier Bent Erik Heimen.

Hva er med?

Han tilbyr leasing der sørvis er inkludert. Å inkludere årsavgifter er ikke lurt etter omleggingen der årsavgiften er en del av forsikringen. Da kommer moms på toppen, det slipper man hvis man ordner dette sjøl.

Slipper høge lån

Mange unge familier får etter hvert behov for en litt større bil. De har ofte samtidig store huslån og andre utgifter, slik at det kan være tungt å ta opp lån på 400.000 kroner eller mer til ny bil. Ola Øverland viser fram en romslig familiebil, Kia Optima, som det koster 2599 kroner i måneden å leie. Her er startleia 62 000 kroner.

Dyre biler

Også stadig flere typiske bilentusiasmer med solid økonomi velger å lease bilen. Den nye hybridbilen Mercedes GLC 350e med en listepris på 700 000 kroner er en slik bil. Den må du ut med 5462 kroner i måneden for å lease i tre år. Her er startleia oppe i 87 375 kroner, kjørelengde 10 000 kilometer i året.

– Vi forhandler tre merker. Privatleasing har tatt skikkelig av, mest for Mercedes. Ellers er det alle typer kunder som leaser. Mitt råd er å velge leasing dersom man kjører inntil 15-20.000 kilometer i året, sier salgssjef Geir Gribbestad hos Bertel O Steen i Molde.

Han har solgt biler i 20 år og opplever at leasing av biler har tatt skikkelig av de siste åra. Det samme gjelder flere forhandlere vi har snakket med, men dette varierer sterkt.

Starthjelp

Når unge familier skal ha seg en ny bil, skjer det at foreldre eller besteforeldre sponser startleia. Dermed slipper de unge med å betale den månedlige leia, og får en ny og trafikksikker bil i stedet for en bruktbil.

Har kunden behandlet fint og leverer den tilbake uten skader, blir det ingen ting ekstra å betale. Dersom det er påført skader, blir kostnadene ved reparasjon belastet kunden.

– Vi har så langt ikke opplevd en eneste konflikt rundt tilbakelevering av leasingbiler. Skulle det oppstå uenighet, kan vi kontakte en tredje part, for eksempel NAF, opplyser Gribbestad. Bent Erik Heimen bekrefter dette inntrykket, hans firma har heller ikke opplevd noen tvist rundt retur av leasingbil. – Leasingbiler har kort kjørelengde og er godt vedlikeholdt. Derfor er de også lett å selge videre, sier Heimen.

Bryte avtalen?

Når man leaser bil, binder man seg til avtalt leieperiode, som oftest tre år. Likevel er det noen som ikke vil eller kan fullføre avtalen, det skjer av og til.

– En årsak kan være at behovet endrer seg eller det komme uforutsette ting inn. Da prøver vi å hjelpe kunden slik at andre kan overta kontrakten. Det har vi lyktes godt med, alle bilene vi har fått inn på denne måten er solgt innen en måned. Risikoen for kunden er at han kan miste hele eller deler av forskuddet når han bryter kontrakten, forteller Geir Gribbestad.

Om det lønner seg å eie eller leie, er det delte meninger om. Ofte blir det ikke den store forskjellen dersom man vil skaffe seg ny bil hvert tredje år. Verdifallet på nybiler er størst de første tre åra.

Debatten rundt bilavgifter, omlegging til mer miljøvennlige biler og framtida for dieselbilene er ting som skaper usikkerhet for bilkjøperne. Ved å velge leasing, er denne usikkerheten overlatt til leasingselskapene og bilforhandlerne. Men om det lønner seg, må hver enkelt bilkjøper vurdere.

Leasing betyr en større startleie og månedlige innbetalinger. Foto: Olav Skjegstad
Kampanje: BMW X1 var den mest solgte dieselbilen i Romsdal i mars, de fleste er privatleaset, forteller Andreas Bruer. Foto: Olav Skjegstad