Bedriften har vært kreativ og nyskapende i utvikling av bedrift og produkt i tråd med etterspørsel og internasjonale trender, heter det i begrunnelsen.

Styreleder i Møre og Romsdal Reiseliv, Lars Olav Hustad, delte ut prisen til museumsdirektør Jarle Sanden på slutten av Årets Reiselivskonferanse i Møre og Romsdal. Konferansen og prisutdelingen fant sted i Ålesund torsdag.

– Romsdalsmuseet har uten tvil bidratt til å gjøre Møre og Romsdal til et mer attraktivt reisemål, sa Hustad.

Tilbyr opplevelser

Hustad trakk i talen til vinneren fram at museet tilbyr mange varierte opplevelser. Noen opplevelser tilbys hele året, noen tilbys i kortere perioder.

– Romsdalsmuseet kan tilby et stort spenn av opplevelser både sommer og vinter, innendørs og utendørs, og har noe som passer for alle, sa Hustad.

Han trakk fram at det er viktig for Møre og Romsdal, som har ambisjon om å bli aktivitets- og opplevelsesfylke nr. 1 i landet, med bedrifter som kan tilby opplevelser. Særlig slik turismen utvikler seg, hvor flere reiser for opplevelsene, ikke for destinasjonene i seg sjøl.

– Denne bedrifta ble etablert allerede i 1912, men må sier å ha vært i konstant videreutvikling, som ble kronet med nyvinningen «Krona» i 2016. Det blir nesten «før og etter» denne nyvinningen, sa Hustad og pekte på at bygget har blitt nominert til flere priser for sin nyskapende og spennende arkitektur.

God profilering av fylket

Han trakk også fram menneskene som jobber på museet, som har mange forskjellige yrker, men villig deler av sin kunnskap til reiselivsnæringen rundt. Også daglig leder Jarle Sanden ble trukket fram.

– Bedrifta ved daglig leder har profilert Møre og Romsdal på en unik måte i lokal, regional, nasjonal og internasjonal media. En kan utvilsomt si at denne bedrifta har bidratt til å posisjonere Møre og Romsdal som reisemål, sa prisutdeleren.

Direktør Sanden tok imot prisen på vegne av Romsdalsmuseet, og sier følgende om prisen til Romsdals Budstikke:

– Dette er veldig hyggelig, og en stor fjær i hatten for museet. Å bli sett, og anerkjent, på denne måten, er noe vi setter stor pris på. Et skikkelig klapp på skuldra til en hardtarbeidende gjeng, som tenker på publikum i alt vi driver med, sier Sanden.

Han synes det er ekstra artig at prisen blir tildelt i 2018 – med fokus på opplevelser.

– For 90 år siden, i 1928, bestemte grunnlegger og styreleder Peter Solemdal at man måtte ha en Leikarring. Det var nettopp for å gi en opplevelse til publikum, og ikke bare gamle hus. Det måtte være opplevelse, og da ble det barn i drakt som synger og danser til tradisjonsmusikk, forteller Sanden.

Satser på helårsturisme

Han sier styret og ledelsen kontinuerlig tenker utvikling og forbedring, men fokus på opplevelsen til de besøkende. Det var i 1928 museet åpnet for fullt der det ligger i dag bak Reknesparken. Krona som åpnet i 2016 har revitalisert museet.

Museumsdirektør Jarle Sanden foran "Krona" på Romsdalsmuseet. Torsdag ble museet tildelt Årets Reiselivspris 2017 på Reiselivskonferansen i Ålesund. Prisutdeler Lars Olav Hustad bak. Foto: Odd Roar Lange

– På konferansen her har det vært mye snakk om helårsturisme, og etter at Krona åpnet har vi for første gang kunnet tilby dette. Fylket trenger infrastruktur som gir opplevelser til lokalbefolkningen, næringsliv og tilreisende, hele året, oppsummerer Sanden.

Han takker også myndighetene som har bevilget penger til museets prosjekt.

– Det må rettes en takk til myndighetene. Nå ser de resultatene og utviklinga, og det er trivsel for alle. Med vårt nye bygg får vi vise fram det moderne Norge og Romsdal, sammen med den eldre historien. Å få en slik pris er noe vi blir veldig glad for, og som inspirer oss til fortsatt innsats, sier Sanden.

Tidligere vinner av Årets Reiselivspris:

2016 Atlanterhavsparken

2015 Bente Saxon

2014 DID Adventure

2013 62° Nord

2012 Molde Internasjonale Jazzfestival

2011 Juvet Landskapshotell

2010 Norsk Fjellfestival

2009 Hotel Union v/ Monja og Sindre Mjelva

2008 Classic Norway

2007 Per Arne Westavik