Det skjer kort tid etter at daglig leder Jan Petter Hammerø i Kjerringsundet AS kunne opplyse at prosjektet kan bli én milliard kroner billigere enn tidligere anslått. Kostnaden reduseres fra 3,3 til 2,3 milliarder kroner. Reduksjonen skyldes at tre bruer erstattes med fyllinger.

Reguleringsplanen for Kjerringsundet henger sammen med reguleringsplanen for E39 Vik–Julbøen.

6,8 kilometer ny fylkesveg

Kjerringsundprosjektet omfatter 6,8 km ny fylkesveg. Derav 1,8 km på Otrøya, 3,1 km fjordkryssing og 1,9 km på Gossen. Over Otrøya blir vegen 8,5 meter brei, mens den over fjorden og på Gossen blir 7,5 meter brei.

Det blir to bruer, den ene over Bollholmsundet og den andre over Kjerringsundet.

Brua over Bollholmsundet får ei total lengde på 610 meter, og et hovedspenn på 250 meter. Bollholmsundet er 140 meter dypt der brua skal krysse.

Kjerringsundet

Over Kjerringsundet er det arbeidet fram to alternative løsninger. Det blir enten ei såkalt skråstagbru eller hengebru. Kjerringsundbrua får ei total lengde på cirka 920 meter og et hovedspenn på 540 meter. Kjerringsundet er om lag 95 m dypt der brua krysser

De øvrige sunda krysses med store sjøfyllinger. Disse fyllingsmassene forutsettes å komme fra tunneler på E39. Fyllingene kommer over Storhaugsundet og Flatholmsundet og fra Flatholmen til Kjerringholmen.

Brua over Kjerringsundet blir ca. 920 meter lang og får et hovedspenn på 540 meter. Gossen i forgrunnen og Otrøya i bakgrunnen. Illustrasjon: Kjerringsundet AS
Illustrasjonen viser veg- og bruforbindelsen fra Otrøya til venstre og Gossen til høyre. Illustrasjon: Kjerringsundet AS
Slik vil brua over Kjerringsundet ta seg ut fra øst. Illustrasjon: Kjerringsundet AS Foto: Kjerringsundet
Kartet viser den seks kilometer lange traseen fra Sundsbøen til Aukratangen. Illustrasjon: Kjerringsundet AS