Med seg på konserten har Romsdalsorkesteret fire profesjonelle operasangere, sangere fra Molde domkantori og unge dansere fra Vestnes kulturskole. Etter konserten i Tomrefjord går turen til Molde domkirke og konsert der lørdag kveld, søndag blir turneen avsluttet med konsert i Batnfjord samfunnshus.

Konserten startet med "0uverture" fra Flaggermusen av Johan Strauss den yngre. Deretter gikk det slag i slag med musikk av Mozart, Verdi, Cilea og Puccini. Musikalsk spente det vidt, fra mollstemte toner i "Requiem" til lystig musikk og sprelsk dans i Tritsch-Tratsch polka.

Dette og et par andre innslag med orkester, dansere og kor førte tankene hen til nyttårskonserten fra Wien. Nå kan ikke kulturhuset Idahall sammenliknes med Den gyldne sal i Wiener Musikverien, men stemningen og nærheten mellom publikum og musikerne var på topp. Og man både sitter og ser godt på Idahall også.

De fire solistene skapte begeistring. Sopranene Beate Mordal og Hanne Korsbrekke Askeland viste at de mestrer både det alvorlige og muntre til fulle. Tenorene Hallvar Djupvik og Ole Andreas Silseth er godt kjent for konsertpublikummet fra før, de gjorde sine saker solid som forventet. Romsdalsorkesteret er godt samspilt og fikk raus og fortjent applaus.

Da konserten var over, ville publikum ha mer. Det fikk de, mot at de gikk med på å reise seg og delta sjøl. Innslaget var den kjente "Slavekoret" fra operaen Nebukanezar av Guiseppe Verdi. Da de siste tonene døde hen, var det bare å ta på seg ytterklærne og gå ut i den stjerneklare og iskalde vinternatten med en varm musikkopplevelse i kroppen.

Dirigent Martin Bredin har et spesielt forhold til Tomrefjord og miljøet der.

- Jeg har samarbeidet med Musikkens Venner i Tomrefjord i mange år. De har fått til mye og skapt et veldig godt miljø der både publikum, musikere og gjester trives, sier Martin Bredin til Rbnett.

Han synes samarbeidet mellom orkester, kor og dansere på tvers av generasjonene er inspirerende. De har øvd siden jul, resultatet er blitt skikkelig bra.

- Orkesteret består av musikklærere, elever og andre. Vi har mange unge lovende, samarbeidet med kulturskolen er også veldig positiv, sier Martin Bredin.

Skal vi trekke fram noe negativt etter konserten i Tomrefjord, må det bli publikumsoppmøtet. Det var under 100 publikummere i salen, det er plass til det dobbelte.