Den nye avisa «I samme båt – med kurs for Hustadvika kommune» skal gis ut fire ganger i året, og tar over for de tidligere kommuneavisene i Fræna og Eide.

– Hvorfor skal dere gi ut felles avis to år før sammenslåingen?

– Avisa skal ha informasjon om prosessen i prosjektet. Den er et viktig ledd i å bygge identitet og å skape tilhørighet. Skal vi unngå følelsen av å være to kommuner etter sammenslåingen må vi bygge felles identitet allerede nå, sier Anne Thorsrud, redaktør for avisa, og leder for sammenslåingsarbeidet i de to nabokommunene.

Ungdom skal med

Avisa blir, i motsetning til den tidligere «Kommuneavisa» i Fræna, annonsefri og skal blant annet inneholde «Ungdommens spalte». I første utgivelse, som dumper ned i 6.500 postkasser rundt 22. mars er «Ungdommens spalte» skrevet av elever ved Eide ungdomsskole. Neste gang skal Fræna-elever utfordres.

– Vi ønsker å få ungdommen på banen. Samhørighetsfølelsen er spesielt viktig hos dem som etter hvert skal «ta over» Hustadvika, sier Thorsrud.

Melketransportør «Synne»

Thorsrund opplyser at de også skal ha en tegneseriestripe i avisa.

Den er laget av Thomas H. Aakvik og følger 19 år gamle «Synne» som driver med melketransport.

– Kulturbygging og identitet henger sammen. Vi må bli VI så fort som mulig. Da er det viktig å konsentrere seg om de felles referansepunktene. Fokus på vår felles historie vil også være med å knytte kommunene sammen, sier Thorsrud.

Sosiale medier

I tillegg til fersk avis forteller Thorsrud at kommunene har flere virkemiddel for å bygge felles identitet. 28. november i fjor hadde arrangerte Fræna og Eide gratis stand-up med Tomas Eriksson på Vonheim. De har også hatt møter med soge- og historielagene I tillegg er de «til stede» i sosiale medier.

– Vi legger ut bilder på «enkommune» på Snapchat. Vi har skrytebilder - ja, det er jo det det er - på Instagram, @hustadvika. På Facebook-kontoen Hustadvika kommune og nettsida www.hustadvika.kommune.no kommer det også noe informasjon. Åpenhet og deltakelse er viktige stikkord, sier Thorsrud.

En kvart million

«I samme båt» skal lages av allerede ansatte medarbeidere i de to kommunene, og trykkes på Fræna Trykk, som vant anbudsrunden.

– Hvor mye koster det å lage avisa hvert år?

– Vi har budsjettert med 280.000 kroner, svarer Thorsrud.

Kommuneavisa skal også bli utgitt digitalt.

En ikke-ferdig utgave av avisa, som kommer i et annet format enn på bildet, og også gis ut digitalt. Foto: Rigmor sjaastad hagen
Thorsrud bruker Snapchat for å synliggjøre arbeidet med sammenslåinga. Foto: Rigmor sjaastad hagen