– Det finnes ikke en sjanse for at fylkeskommunen skal garantere for investeringene som inngår i bypakkene i Molde og Kristiansund dersom vi skal stille økonomiske garantier for bypakken i Ålesund, sier samferdselspolitiker Frank Sve til Romsdals Budstikke.

Er garantist for Ålesund by

Da samferdselsutvalget behandlet saka om å stille garanti for en så formidabel sum som 1.300 millioner kroner for Bypakke Ålesund, tok både lederen i utvalget, Kristin Sørheim, og medlem Frank Sve (Frp) til ordet for at fylkeskommunen må få Stortinget til å se hvor urimelig dagens garantiordning er.

Byene sin sak

– Bypakkene er byene og staten sin sak. Det er ikke Møre og Romsdal fylkeskommunens sak. Jeg håper Stortinget ser hvor feil prinsippet er at fylkeskommunen skal stille økonomiske garantier for prosjekt som andre skal gjennomføre. Vi må utfordre staten på dette, sier Frank Sve.

Diskusjonen om garantiansvaret ble aktuell da fylkeskommunen skulle behandle saka om Bypakke Ålesund. Totalt er Bypakke Ålesund anslått å koste 3.275 millioner kroner.

Bypakken er tenkt finansiert slik: Bompenger fra brukerne 2.469 millioner kroner, penger fra staten 560 millioner kroner, kommunalt bidrag 164 millioner kroner og Møre og Romsdal fylkeskommune 82 millioner kroner.

Debatten i samferdselsutvalget dreide seg om at Stortinget ut fra reglene som gjelder i dag, legger opp til at Møre og Romsdal fylkeskommune skal stille garanti for 1.300 millioner kroner.

Vil ikke stanse bypakken

– Vil politikerne godta det?

– Jeg har ikke lyst å være med på noe som stanser Bypakke Ålesund. Men vi skal være klar over at vi låser alle andre investeringer for gang- og sykkelvegprosjekt i Møre og Romsdal fram til 2027, sa Kristin Sørheim.

Men Sørheim mener situasjonen for fylkeskommunen vil bli helt uholdbar dersom fylkeskommunen skal ta den økonomiske risikoen for vegprosjekt staten skal bygge.

Gjelder mange storprosjekt

Overfor Romsdals Budstikke peker Sørheim på mange av de store samferdselsprosjektene som er statens ansvar: Ferjefri E39 langs hele Vestlandskysten, utbedring av riksvegene.

Sørheim fikk hele samferdselsutvalget med seg på at dette er ei prinsippsak som må tas opp med departementet og Stortinget.

– Det er urimelig at vi skal garantere for statlig og kommunal infrastruktur, mener Sørheim.

Flere av politikerne var opptatt av at dersom fylkeskommunen må stille garanti for lån kommuner og staten tar opp, kan føre fylkeskommunen fullstendig ut i et økonomisk uføre.

Samferdselssjef Arild Fuglseth pekte på at når det gjaldt Bypakke Ålesund, skal det fremmes en proposisjon for Stortinget.

– Slik reglene er i dag, blir det vanskelig å få gjennom hvis vi bringer opp et prinsipp om å endre garantiansvaret, påpekte Fuglseth.

Flertallet på seks i samferdselsutvalget sa til slutt ja til å være garantist for Bypakke Ålesund, mindretallet på fem stemte mot.