Det er en langvarig strid om en luksusbåt som på nytt ble rullet ut for retten denne vinteren. Kjernen i saken er en ikke-godkjent båt og hvor stort ansvar daglig leder og styreleder har ved salg av slike båter.

Verd nesten fire millioner

Det var høsten 2012 at en mann fra Romsdal inngikk avtale om å kjøpe en 46 fots fritidsbåt til en verdi av 3,8 millioner kroner av Skorgenes Boats AS i Vestnes. Båten ble levert i april 2013 – firmaet hadde da endret navn til Vestnes Båtsenter AS.

Båten ble bygd i Litauen av UAB Skorgenes, et datterselskap av Skorgenes Boats AS. Ekteparet fra Vestnes eide og drev begge selskapene.

Ikke CE-godkjent

Etter at båten var levert, ga kjøperen beskjed om at båten hadde flere og omfattende mangler. Den var blant annet ikke CE-godkjent etter gjeldende regler, og dermed forbudt å ta inn og bruke i Norge.

Mannen krevde da å heve kjøpet. Noen dager seinere ble Vestnes Båtsenter tatt under Romsdal tingretts behandling som konkursbo, blant annet på grunn av manglende oppgjør av merverdiavgift. Men konkursboet ville ikke tre inn i avtalen mellom båtkjøperen og Vestnes Båtsenter.

Tingretten ga kjøperen medhold

Kjøperen tok da ut stevning ved Romsdal tingrett og krevde at eierne av Vestnes Båtsenter betalte en erstatning på 732.000 kroner, som tilsvarte kostnadene ved å få båten godkjent og CE-merket.

Tingretten ga kjøperen medhold i det vesentligste av kravet, og dømte dem til å betale ham 512.500 kroner pluss sakskostnader og forsinkelsesrenter.

Saken ble anket til Frostating lagmannsrett, som nå har kommet med sin dom.

Ikke ansvarlig?

I anken fremholdt ekteparet at de ikke kunne holdes ansvarlig for manglene ved båten. De argumenterte også for at alle tekniske løsninger og installasjoner i båten var i samsvar med kravene som da gjaldt.

Da la ned påstand om full frifinnelse og at båtkjøperen måtte betale deres sakskostnader.

Ble dømt igjen

Lagmannsretten støttet ikke disse påstandene. I likhet med tingretten fant lagmannsretten at begge to var sentrale aktører i både det litauiske og det norske selskapet.

«Lagmannsretten legger også til grunn at båten manglet CE-merking ved levering […] og at den følgelig var ulovlig å bruke. Det manglet sertifikat for båtmodellen, og produsenten hadde heller ikke utstedt samsvarserklæring», heter det i dommen fra lagmannsretten.

Etter dette ble ekteparet dømt til å betale kjøperen en halv million kroner som erstatning – og sakskostnadene både fra ringretten og lagmannsretten, til sammen 240.000 kroner. De må også betale forsinkelsesrenter.