Rundt 200 foreldre og ansatte fra Mobarn-barnehagene i Molde var onsdag samlet i Bjørsonhuset til felles foreldremøte med temaet «Mobbing i barnehagen – de voksnes ansvar». Foredragsholder var seniorrådgiver Lou Cathrin Norreen fra det nasjonale og statlige Foreldreutvalget for barnehager (FUB). Hun viste til forskning som sier at mellom ti og tolv prosent av norske barnehagebarn utsettes for mobbing.

– Ett til to barn i hver barnehage blir krenka, ekskludert og oversett på en måte som kan karakteriseres som mobbing. De blir holdt utenfor, utsettes for spydigheter og stigmatiseres, sier Norreen.

Holdninger hjemmefra

Å si at mobbing skjer i barnehager var nærmest som skjellsord å regne for få år siden, påpeker Norreen, som jobbet 30 år i barnehagesektoren før hun begynte i FUB.

– Barn mobber ikke hverandre bevisst eller for å være ondskapsfulle. Fenomenet har ulike årsaker, sier Norreen.

– Hva skyldes det?

– Det kan være enkeltbarn som har med seg holdninger hjemmefra rundt hvordan voksne snakker om og til hverandre. Noen barn strever med å få innpass i en gruppe, og holder andre utenfor for å forsvare sin plass i leken. De andre barna blir en trussel, sier Norreen.

Voksnes ansvar

Voksnes rolle i både det forebyggende arbeidet og for å løse mobbing som oppstår er avgjørende. Det å være bevisst hvordan man snakker om andre i barnas nærvær, og hvordan man legger til rette for den gode leken, kan bidra til å forhindre mobbing.

– Hvordan skal man forebygge mobbing i barnehagen?

– Det viktigste de voksne kan gjøre for at barn ikke skal usynliggjøres og krenkes er å lære seg hva som skjer. Dette taler for økt bemanning i barnehagene. De ansatte må ha innsikt i hva som skjer i en gruppe med barn og ha muligheten til å være tett på, sier Norreen.

Mobbing former selvtilliten

Å sørge for at hvert enkelt barn opplever barnehagen som et trygt sted krever systematisk arbeid med å se og bekrefte barna, og sørge for at de får være med i leken, understreker Norreen.

– Det aller verste et barn vet er ikke å få bli med. Hele gruppa må jobbes med for å lage et klima for inkludering.

– Er barn som mobbes i barnehagen mer utsatt for mobbing på skolen?

– Forskning viser at det er stor sannsynlighet for at mobbingen fortsetter. Mobbingen former selvbevisstheten og selvtilliten til barnet, men også hvordan andre ser på barnet, sier Norreen.

Skolefrafall, angst, depresjon

Norreen viser til at langtidseffektene av mobbing er dystre. Psykiske plager, angst og depresjon er noen av de vanligste konsekvensene.

– Hvis barnet ikke får hjelp kan disse plagene utvikle seg til å bli kroniske. Unge som avslutter skolegangen oppgir to hovedårsaker. Det ene er en trøblete oppvekst. Det andre er mobbing. Urovekkende mange svarer at mobbingen begynte i barnehagen. Dette er et viktig satsingsområde, sier Norreen.

«Skjer det?»

Assisterende styrer Karianne Stranden Rikstad i Mobarn Øverland barnehage forteller at foreldremøtet i utgangspunktet var tenkt kun for deres barnehage, men at det ballet på seg da temaet ble kjent. Det endte med at foreldre og ansatte fra alle Moldes Mobarn-barnehager kunne delta.

– Da vi sa til foreldrene at vi skulle ha foreldremøte om mobbing i barnehagen spurte noen: Skjer det? Vi må synliggjøre at mobbing begynner tidlig, sier Rikstad.

Forsterker det positive

– Hvordan arter mobbingen seg i barnehagen?

– Tendensen når de er så små er ekskludering og utestengelse fra leik. Helt ned i toårsalderen kan barn signalisere med kroppsspråk, som å snu ryggen til, at de vil holde noen ute, sier Rikstad.

Hun forteller at et tett foreldresamarbeid er en viktig del av det forebyggende mobbearbeidet. Tilrettelegging for inkluderende lek er også høyt på agendaen.

– Foreldrene og vi voksne er rollemodeller.  Vi skal være bevisst hvordan vi snakker om og til hverandre. Dette er de voksnes ansvar. I tillegg er vi opptatt av å forsterke det positive. Vi roser barna når de har et godt samspill og et inkluderende miljø, sier Rikstad.