«This is it» har premiere 2. påskedag på NRK TV. Serien følger sju avgangsstudenter ved kles- og kostymedesign ved Kunsthøgskolen i Oslo gjennom ett år, blant dem Alva Brosten fra Molde.

– Det er gøy og litt rart å tenke på at serien nå skal vises på tv. Jeg har sett over halvparten av den, og jeg er stolt av klassen min. Det er viktig å vise at denne typen studenter finnes også, der motivasjonen ikke er skyhøy lønn, men et oppriktig ønske om å jobbe med å skape noe og formidle noe viktig, sier Alva Brosten, som etter å ha fullført bachelor nå har tittelen kostymedesigner.

Lars Vaular og Nationaltheatret

Brosten forteller at det var intenst å ha et kamerateam på slep i begynnelsen, men at hun etterhvert ble vant til det og syntes det var gøy.

– Jeg tror alle som har vært student kan kjenne seg igjen i serien. Men spesielt for mitt fag er den knallharde konkurransen. Det var ekstremt mye jobbing. Vi bodde i perioder på skolen, sier Brosten.

Hun forteller at hun har lært enormt mye av de tre årene, men at hun raskt bestemte seg for ikke å ta en master.

– Jeg ville bare kaste meg ut i det, og komme i gang med jobb-prosjekter, sier hun.

– Hvordan har det gått etter at kameraene ble skrudd av?

– Over all forventning! Jeg har gjort utrolig mye forskjellig. Jeg har laget sceneantrekk til Lars Vaular på Øya-festivalen, jeg har hatt praksis i Finland, og jobbet som stylist i musikkvideoer. Og så er jeg med i produksjonen på Eugene O’Neills «Begjær under allmene» på Nationaltheatret. Det er veldig stas!, forteller Brosten.

– Du sier du ikke blir motivert av lønn. Hva er det som driver deg?

– Jeg ønsker å sette mitt preg på kunsten og teatret. Formidle andre historier. Og lage bra og gjennomtenkt kunst. For meg har det mye større verdi enn en heftig lønn, sier Brosten.

Vokste opp med teater

Med skuespiller Randolf Walderhaug som far og tekstilkunstner Torill Brosten som mor er det kanskje ikke så rart at Alva landet på en kunstkarriere.

– Jeg vokste jo opp med teatret i Molde gjennom pappa. Men det tok litt tid før jeg fant min veg. Tidligere har jeg vært mer politisk orientert, og først begynte jeg på utviklingsstudier, sier Brosten.

– Hva er din signatur som kostymedesigner?

– Jeg er jo fortsatt veldig fersk i faget. Men det minimalistiske og rolige er ikke min stil. Jeg er for tida opptatt av mye farger og ulike fargekominasjoner. Jeg liker å lage en annen og overraskende vri på ting. Men uttrykket forandrer seg jo hele tida, sier Brosten.

Hun forteller at hun fortsatt har god kontakt med resten av gjengen i avgangsklassen.

– Nå er jeg spent på hvordan serien blir mottatt, både her i Oslo og i Molde, sier hun.

– Kanskje det blir aktuelt å gjøre en jobb for Teatret Vårt?

– Klart det! Det ville vært superstas.De får bare ringe!

– Dette er god tv!

Christian Scharning hos NRK har regien på serien og forteller at kanalen aldri har laget en ren moteserie før.

– Den norske motebransjen er i en råspennende fase, med økt profesjonalisering og ekspandering, og svært unge norske designere blir lagt merke til internasjonalt. NRK synes det er spennende å fokusere på nettopp de ferskeste talentene. Hos dem er drømmene er like store som utfordringene er mange. Tiden rett etter endt utdannelse er krevende for de fleste. Ikke bare skal man skaffe seg et fotfeste i en bransje, man skal også finne ut av hvem man er. Tiden er preget av dype eksistensialistiske spørsmål, store skuffelser og både ytre og indre seire. Det er god TV!, sier Scharning.

FRA AVGANGSFORESTILLINGEN: Alva Brostens avgangsoppgave i kostyme ved kunsthøgskolen var Shakespeares Richard III. – En stor vaskejobb ventert etterpå, sier Alva Brosten om de blodrøde veggene. Foto: Simen Øvergaard/NRK
NYE STJERNESKUDD?: Eldbjørg Sved Skottvoll, Aleksander Sahr, Elnaz Khanmouradi Gargari, Sikgurd Braathen Dalen, Alva Brosten, Lars Terje Gudem Hansen ogThalia Steffensen fra NRK-serien This is it». Foto: Simen Øvergaard/NRK