Møreaksen ønsker som kjent å få samtykke til forhåndsinnkreving av bompenger. Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) og leder Kristin Sørheim (Sp) i fylkeskommunens samferdselsutvalg har stilt seg avvisende, mens leder Helge Orten (H) i transportkomiteen på Stortinget er positiv.

Prinsippvedtak

Han viser til at Molde kommunestyre allerede har fattet et prinsippvedtak på at en er åpen for forhåndsinnkreving.

– Vi skal gjøre et nytt vedtak som følge av forespørselen fra Møreaksen, når det kommer dit hen. Men søknaden fra Møreaksen er helt i tråd med slik kommunestyret i Molde har tenkt, sier Torgeir Dahl.

– Helt vanlig

Han legger til at det er helt vanlig med forhåndsinnkreving av bompenger i slike prosjekt.

– Dette er også en måte å få en forpliktelse på fra Stortinget når en har fått en prioritering i NTP, slik vi har gjort. Dette er koordinert i forhold til Hordfast i Hordaland. Dette handler om å holde prioriteten i NTP, og er en måte å sikre prosjektet på. Så må det understrekes at prosjektet faktisk er vedtatt. At leder Kristin Sørheim (Sp) i fylkeskommunens samferdselsutvalg ikke har fått med seg det, er litt spesielt. Prosjektet er vedtatt, men ikke ferdigfinansiert. Dette er en del av det å sørge for at vi får prosjektet på plass, sier Torgeir Dahl.

Tidlig anleggsstart

Daglig leder Harald Espeland i Møreaksen AS sier i et innlegg på rbnett.no at det ved forhåndsinnkreving av bompenger til Møreaksen, mest sannsynlig vil være snakk om å starte opp innkreving fra 2021 i forbindelse med nye ferjeanbud.

– Det normale er tre år med forhåndsinnkreving. Da har vi kommet til 2024, sier Harald Espeland.

Han viser til at Møreaksen er vedtatt i Nasjonal Transportplan 2018–2029 (NTP) som prioritert prosjekt på ferjefri E39, i likhet med Hordfast. Begge prosjektene kan oppnå anleggsstart i første seksårsperiode, det vil si 2018–2023.

– Vi må kunne forvente at tidlig anleggsstart er mulig, sier Harald Espeland.

Han viser til at fylkeskommunen i desember 2017 i sin høringsuttalelse til Statens vegvesen sitt Handlingsprogram 2018-2023, skrev: «Møre og Romsdal fylkeskommune forventer at Statens vegvesen arbeider med planlegging og kostnadsreduksjon av E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) for så tidleg start som mogleg».

Møreaksen AS har sendt en oppfordring til Statens vegvesen om å starte prosessen med å søke om forhåndsinnkreving.

– Vi har ikke bedt om at det innføres forhåndsinnkreving nå med det samme. Dette er en prosess som skal gjennom mange ledd, og som kan ta tid. Det er derfor vi ønsker å komme i gang med prosessen. Så må det bli opp til politikerne å vurdere når det er fornuftig å starte innkrevinga. Vedtakene kan gjøres nå, selv om innkrevinga kommer senere, sier Harald Espeland.

Likebehandling

– Det er også viktig med likebehandling av ferjeavløsningsprosjekter. I 2013 ble det vedtatt forhåndsinnkreving av bompenger på Rogfast i Rogaland, og det ble lagt fram proposisjon til Stortinget i 2016 om utvidet periode. På det tidspunktet hadde Rogfast samme status i NTP som det Møreaksen og Hordfast har per i dag. Rundt Hordfast er det nå også satt i gang en prosess om å få vurdert forhåndsinnkreving. I og med at Møreaksen og Hordfast er likt behandlet i NTP må det derfor være en lik prosess og like premisser når det gjelder forhåndsinnkreving.

av bompenger. For begge prosjekter er det lagt inn «annen finansiering» i NTP. Forhåndsinnkreving av bompenger kan inngå i slik annen finansiering. Slik finansiering har vært brukt på Eiksundsambandet, Trekantsambandet, Krifast og Nordøyvegen, for å nevne noen. På Nordøyvegen ble det fattet vedtak i Stortinget om forhåndsinnkreving i 2011. Bygginga kom i gang nå, sier Harald Espeland. .

DAGLIG LEDER: Harald Espeland i Møreaksen AS. Foto: BJØRN BRUNVOLL