– Søknad til Stortinget om forhåndsinnkreving av bompenger på de aktuelle fergesambandene er et naturlig neste steg frem mot bygging. Derfor ber vi nå om at Statens Vegvesen setter i gang den prosessen, sier Harald Espeland, daglig leder i Møreaksen AS.

I brevet til Statens Vegvesen skisserer Møreaksen alternativer med 20, 30 og 40 prosent påslag i billettprisen på fergene. «Med ein viss reduksjon på grunn av avvising vil vi kunne rekne med ei netto årleg inntekt på frå 25 til 45 mill kr» heter det i brevet. Forhåndsbompengene skal ifølge Espeland primært gå til  planlegging av prosjektet og grunnerverv der veien skal gå i Vestnes, Midsund og Molde.

– Det er allerede mostand mot Møreaksen, du er ikke redd for at dette vil øke motstanden?

– Vi forholder oss til alle de vedtak som er gjort. Det er fra tidligere blitt fattet prinsippvedtak i kommunene Molde, Midsund og Vestnes om forhåndsinnkreving av bompenger på fergesambandene. Også i Aukra kommune foreligger det et slikt prinsippvedtak, sier Espeland.

Det er Statens Vegvesen som lager grunnlaget for en bompengesøknad. Dette grunnlaget behandles i de aktuelle kommunene og fylkeskommunen, før det sendes videre til Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. Deretter er det Samferdselsdepartementet som legger frem en bompengeproposisjon for Stortinget.

– Vi er i dialog med Hordfast om å koordinere slik at søknadene om forhåndsinnkreving av bompenger kan komme til Stortinget på samme tidspunkt. sier Espeland.