8. mars skal syriske Mayada Al Fayad (38) holde appell på kafeen På tvers i Elnesvågen under kommunens 8. mars-markering. Som en rød tråd gjennom arrangementet går myteknusing (se undersak).

Små forskjeller

Al Fayad forteller at hun skal snakke om kvinners posisjon i Syria, og gjennom dette kanskje bidra til å gi folk et nytt syn på syriske kvinner.

– Hva er forskjellen på kvinner i Norge og kvinner i Syria?

– Det var ikke så stor forskjell, egentlig. Kvinner hadde rett til utdanning, til å ytre seg, reise og jobbe. Kanskje ikke i like stor grad som menn. Noen ble nok holdt tilbake. Selv har jeg utdanning som sykepleier og frisør og opplevde å være likestilt, sier Al Fayad, som deltok på 8. mars-arrangement også i heimlandet da hun bodde der.

«Haram» med kort hår

Det er fire år siden Al Fayad flyktet fra Syria. På den tiden jobbet hun på en frisørsalong, og merket at kvinners situasjon i de IS-kontrollerte områdene ble stadig vanskeligere.

– Syriske kvinners rolle var sterk før IS. Etter at de kom kunne de plutselig si at jeg ikke skulle klippe håret til kvinner kort, fordi det var «haram» (forbudt i islam), sier Al Fayad.

Al Fayad forteller at hun flyttet til Tyrkia, hvor hun jobbet for en humanitær organisasjon i tre år før hun bosatte seg i Elnesvågen for åtte måneder siden. Hun bor i Fræna med mannen og de tre sønnene, og går på det obligatoriske introduksjonsprogrammet på Fræna voksenopplæringssenter

– Målet mitt er at jeg skal få godkjent utdanningen som sykepleier, sier Al Fayad.

Familiens støtte til utdanning

Al Fayads venninne, Hanaa Lattouf fra Syria, bosatt på Eide, er enig i at kvinner var langt friere før IS. Hun er utdannet både økonom og farmasøyt, og hadde familiens støtte til dette. Farmasiutdanningen har hun fått godkjent i Norge.

– Utdanningen tok jeg før 2011, da IS begynte sine herjinger. Det har blitt vanskeligere å være kvinne nå. I Norge hadde man en stor kvinnefrigjøring. Historisk sett har syriske kvinner hatt et ganske likestilt samfunn, og ikke hatt samme behov for å demonstrere og protestere for kvinnefrigjøring som mange andre land. Men nå er det vanskelig, sier Lattouf.

Hijab er personlig valg

Både Al Fayad og Lattouf er muslimer. Al Fayad bruker hijab.

– Mange forbinder hijaben med kvinneundertrykking?

– For meg er hijaben et personlig valg. Det handler ikke om undertrykking. Jeg får se hvordan jeg gjør det videre når jeg skal jobbe, sier Al Fayad.

Må ta kampene fra innsiden

Laila Nøsen (Sv) i Frænas likestillings- og inkluderingsutvalg, mener 8. mars også må markeres i solidaritet med kvinner over hele verden. Samtidig:

– Det er ikke vi som kan kjempe disse kvinnenes kamper. Det viktigste vi gjør er å skape muligheter, bidra til inkludering og forstå kulturen og historie til de kvinnene vi møter. Kampene kan ikke kjempes utenfra, de må komme fra innsiden, sier Nøsen.

– Framstår likestilte

Kari Småge, leder i Flyktningtjenesten i Fræna og Eide, forteller at samtlige av de yngre syriske flyktningene i Fræna og Eide har utdanning eller arbeidserfaring.

– Kvinnene framstår for meg som likestilte både utdanningsmessig og på andre vis. Så kommer det selvsagt litt an på hvor i Syria de kommer fra. Alderen spiller også inn. Den eldre generasjonen kvinner har – i likhet med den eldre generasjonen norske kvinner – stort sett vært hjemmeværende, sier Småge.