1. Du kom fra VG til jobben som leder i ebok.no. Hvorfor ville du ha jobben – og hva tar du med deg fra VG?

– Muligheten dukket tilfeldigvis opp, og man sier ikke nei til en sånn utfordring. Å få lede Norges største bokhandel for digitale bøker og få være med på å påvirke hvordan bøker skal konsumeres fremover er utrolig spennende! I VG var jeg så heldig at jeg fikk være med på å bygge opp det digitale abonnementsproduktet, VG+, sammen med mange andre superdyktige folk. Jeg tar med meg folkelighet, evnen til å fornye seg, at det meste kan testes og at beslutninger tas basert på data. Jeg har derfor ansatt en Data Scientist i ebok.no nå, som skal bidra til at vi blir smartere i alt vi gjør og hjelpe oss med å ta datadrevne beslutninger.

2. Det ser ut til at den nye regjeringen vil fjerne moms på ebøker. Hva betyr det for leserne, for bokbransjen og for salget av ebøker?

– Ja, endelig ser det ut til at e-boka skal bli sidestilt med papirboka! Det kom ikke ett minutt for tidlig, for å si det sånn. Jeg håper og tror at momsfritaket kommer e-bokkjøperen til gode, og at forlagene ser på dette som en mulighet til å spre enda mer god, norsk litteratur på digitale plattformer. Det vil igjen bety flere utgivelser digitalt, som vil gi e-bokleseren enda større valgmuligheter.

3. Hvordan står det egentlig til med e-bok-markedet – er det i vekst, eller har det stagnert?

– I 2017 ble det solgt rundt 360.000 e-bøker i Norge. Det er en økning på 50 prosent siden 2015, noe jeg vil definitivt vil kalle en vekst. At andre land rapporterer om stagnasjon i salg, tror jeg mer handler om forvetninger; at veksten går saktere enn forventet. Det er imidlertid ikke tilfelle i Norge. Her ser vi en økning også i antall utgivelser, med 12.000 e-bøker i salg i 2017, i følge Bokbasen. Det er 1.300 flere enn året før. Og med bortfall av momsen, tror jeg forlagene kommer til å satse ytterligere på e-bøker.

4. Hvordan ble 2017 økonomisk sett for ebok.no og hvilke tendenser ser du framover?

– Vi hadde et veldig godt vekstår i 2017. Omsetningen økte med 20 prosent fra 2016 til 2017, uten at jeg ønsker å gå inn på konkrete omsetningstall. Hittil i år ser vi at trenden forsetter. Jeg har stor tro på at 2018 også vil bli «all time high» omsetningsmessig.

5. Konsernsjefen i Hachette Group, Arnoud Nourry, kaller e-bok «det idiotiske produktet». Din kommentar til det?

– Jeg kjenner verken Hachette Group eller Nourry spesielt godt, men å kalle e-boka «et idiotisk produkt» er vel å gå litt lagt. Jeg er selvfølgelig ikke enig med han, og synes det er litt merkelig at direktøren for verdens største forlag går ut og sier noe sånt.

6. Hvorfor trenger vi egentlig e-boka – hva er fordelene ved e-bok kontra papirbok?

– Eboka rommer mange muligheter og har mange fordeler For eksempel er e-boka tilgjengelig nærmest hvor som helst og når som helst. Du kan ha med deg hele bokhyllen din overalt, og ikke minst kjøpe en ny e-bok akkurat når behovet der der. Siden e-boka ikke har behov for et fysisk lager, og ikke kan bli utsolgt, kan man også tilgjengeliggjøre et mye bredere spekter av litteratur enn i en fysisk bokhandel. Det gjør at man kan tilby også annen og smalere litteratur, slik som vi i ebok.no gjør, blant annet via vår selvpubliseringsløsning. Der kan forfattere som ikke får eller vil utgi bøker via større forlag, utgi e-bøkene sine selv.

– E-bøker åpner også for mange spennende funksjoner som gjør at man kan tilpasse og skreddersy leseopplevelsen etter eget behov. E-bøkene kan berikes med alle slags mulige metadata og tilleggsinformasjon til det man leser, i tillegg til oversettelse og ordforklaringer underveis. I dag finnes det jo allerede interaktive e-bøker med fargerike illustrasjoner, lyd og animasjon. E-bøker i EPUB3-format kan også blant annet berikes med lyd og video.

– Ellers mener jeg at e-boka og papirboka ikke først og fremst er konkurrenter, men kan supplere hverandre.

7. Hva skal til for å utvikle e-bok-produktet ytterligere?

– Større fokus på innovasjon og produktutvikling basert på lesernes ønsker og behov, og vilje fra en samlet bokbransje, referer uttalelsen fra Nourry.

8. Når er det folk kjøper mest e-bøker – og hvilke leser vi?

– Folk kjøper mest e-bøker når de har fri, altså på kveldstid og i ferier. Det fine med e-bøker er jo som sagt at de er tilgjengelig nærmest når som helst og hvor som helst. Ligger du på en strand i Hellas og mangler en bok, så er jo e-boka bare et tastetrykk unna. Det norske folk er veldig glad i krim, og spesielt nordiske forfattere. Men vi leser også en del skjønnlitteratur. De store favorittene akkurat nå er Elena Ferrante, Jojo Moyes og Lucinda Riley.

9. Hvordan leser du selv e-bøker og hva er ditt beste e-bok-tips?

– Jeg har endelig fått lest «To søstre» av Åsne Seierstad, som jeg har hatt på lista lenge. Det er historien om to unge jenter fra Bærum som reiser til Syria og en desperat fars kamp for å finne dem. Boka setter søkelyset på viktige samfunnstema som integrering og radikalisering, og levde virkelig opp til forventningene.

Ellers går det mye i Harry Potter for tiden, som jeg leser for sønnen min på sju år.

Selv leser jeg e-bøker i ebok.no-appen, både på mobil og nettbrett. Appen synkroniserer mellom enhetene slik at jeg kan fortsette der jeg sluttet, hvis jeg for eksempel er på farten og leser på mobilen og ønsker å lese videre på nettbrettet når jeg kommer hjem. Genialt!

10. Du har også jobbet i Ark bokhandel. Når og hvor begynte din interesse for litteratur og bøker?

– Jeg har alltid vært glad i å lese bøker. Lesegleden fikk jeg nok allerede som liten, da foreldrene mine leste de fantastiske barneklassikerne til blant annet Astrid Lindgren og Anne-Cath. Vestly høyt for meg hjemme i Nordbyen.