ÅNDALSNES: NSB kjører inn på enda et nytt spor. Det velkjente togselskapet har sett seg ut reiseliv som et nytt, stort satsingsområde. Fra før har NSB eierinteresser i Flåm utvikling. Jernbanestrekningen Flåmsbanen har rundt én million reisende i året. Raumabanen har rundt 100.000 reisende.

Nå ser NSB store muligheter for å trekke flere reisende til Romsdalen.

– Vi ser at det er vekst i det globale reiselivsmarkedet. NSB har reiseliv som ett av våre satsingsområder. Og vi ser store muligheter i å utvikle reiselivet i Romsdalen, forteller John Emil Myhre til Romsdals Budstikke.

Medeier i lokalt selskap

Myhre er sentral i konsernledelsen i NSB med særlig ansvar for å utvikle reiselivssatsingen.

NSB har gått inn som en av aksjonærene i det nye reiselivsselskapet Romsdalen AS, sammen med 12 lokale aktører i Rauma.

NSB driver NSB persontog, godsselskapet CargoNett, Nettbuss samt Reiseliv.

Tre pakketurer

Og NSB har de første konkrete tiltakene klar å tilby publikum.

– Vi lager i første omgang tre pakketurer. Alle tre turene er rundturer og har Romsdalen som mål. Den ene turen har to overnattinger på Åndalsnes, den andre éi overnatting, mens den tredje fortsetter videre fra Åndalsnes til Ålesund og Fjordane, forklarer John Emil Myhre.

– Vi har allerede innledet et godt samarbeid med lokale reiselivsaktører i Rauma, sånn at vi kan tilby turistene ulike aktiviteter. Det kan være sykkelturer, lettere eller litt mer krevende fjellturer som Romsdalseggen, eller besøk på Tindesenteret. Vi har ambisjon om å ta en posisjon som en betydelig aktør innenfor reiselivet, og ser store muligheter med Romsdalen. Nå tar vi steg for steg, sier Myhre.

Turister fra hele verden

– Hvordan skal turister i alle verdensdeler få vite om pakketurene til Romsdalen?

– Vi jobber med å selge turene «world wide» gjennom nettportaler. For oss er det også viktig å presentere turene overfor turoperatørene. Vi skal være med på den store reiselivsmessa i Berlin neste uke. Der treffer vi rundt to tusen turoperatører. Vi skal også være på ei stor reiselivsmessig i Argentina, opplyser Myhre.

– Hvor mange turister ser du for deg kan komme med tog eller buss til Romsdalen?

– Vi snakker tusener. Det er ambisjonen vår, sier John Emil Myhr.

Fungerende daglig leder i selskapet Romsdalen AS, Oddbjørn Vassli, er svært fornøyd med at NSB har kommet inn på eiersida i selskapet.

Bærekraftig reiseliv

– Målet med selskapet Romsdalen AS er å utvikle Romsdalen som et ledende, lønnsomt og bærekraftig reisemål. Der passer NSB godt inn. NSB bidrar til at flere reiser med buss og tog, og har en spennende satsing på gang, sier Vassli.

Romsdalen AS har rundt 20 ulike prosjekt som det skal arbeides med å gjennomføre. Jernbanen gjennom Romsdalen er blant de viktigste prosjektene.

Under besøket i Romsdal hadde NSB-lederen John Emil Myhre også samtaler med Innovasjon Norge i Molde og med fylkeskommunens busselskap FRAM.