MOLDE: Legges den nye europaveg 39 mellom Digernes og Vik i Tomrefjord via Engesetdalen og Svartløken i stedet for å følge dagens vegtrasé opp Ørskogfjellet, kan reisetida bli cirka tre minutter kortere. Til gjengjeld øker prislappen med milliarder av kroner. Det vil ikke flertallet i fylkesutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune være med på.

– Det er viktig at fylkeskommunen følger flertallet av kommuner og deres foretrukne løsning. Vi må skape størst mulig grad av enighet i Møre og Romsdal. For å åpne for en trinnvis utbygging av ny E39 vil trasevalget K21 være beste løsningen, sa Kristin Sørheim (Sp).

Økt kostnad

Sørheim, som også er leder for samferdselsutvalget, var også opptatt av hva som skjer med vegene som fylkeskommunen sitter igjen med den dagen ny E39 står ferdig.

– Fylkeskommunen kan bli sittende igjen med ansvaret for de øvrige vegene, og må holde Ørskogfjellet åpen. Det vil bli samfunnet som må ta kostnaden, sa Kristin Sørheim.

Per Vidar Kjølmoen (Ap) mente at løsningen under Svartløken (K3) vil gi kortest kjøretid.

Tre minutt skiller

Torgeir Dahl (H) pekte på at det kun skilte tre-fire minutter i kjøretid mellom de mest aktuelle vegtraseene.

– Jeg skjønner at man kan være veldig prinsipiell og si at tre minutters kortere kjøretid mellom Ålesund og Molde er viktig. Men vi må være realistisk og se hvilken løsning som er den mest nøkterne når det gjelder kostnadene, sa Dahl.

Randi Walderhaug Frisvold (KrF) pekte på at næringslivet ønsker den traskeste vegforbindelsen, via Svartløken, ikke Ørskogfjellet. Hun ble imøtegått av Frank Sve som spurte hva næringslivet på Indre Sunnmøre mente er beste vegløsningen.

Ørskogfjellet

Iver Nordseth (V) viste til hva alle kommunene, unntatt Vestnes, har uttalt om vegtraseen.

– Det ville vært rart om vi i fylkeskommunen skulle gått for en annen vegløsning enn det flertallet i kommunene ønsker, sa Nordseth og anbefalte Ørskogfjellet, med en løsning som åpner for at man i framtida kan utvide E39 til fire felts motorveg, dersom det skulle bli aktuelt.

Fylkesutvalget landet dermed på å anbefale traseen som kalles K2. 1B, som betyr tunnel til Lande i Sjøholt, videre at vegen følger dagens E39-trasé opp mot Ørskogfjellet, før vegen går i tunnel i fjellet øst for Tomrefjord i retning Vik.