– Vi vet ingen ting ut over det som har stått i media, og er avventende. Vi jobber som vanlig. Det gjør også de vi samarbeider med i Rolls-Royc, sier adm. direktør Morten Hopland i I.P. Huse.

Stor spenning

Det knytter seg stor spenning til ha som vil skje med Rolls-Royce Marines virksomheter, etter at det britisk gigantkonsernet i januar meldte at det vurderer å selge størstedelen av marinedivisjonen som ledd i en forenkling av sin konsernstruktur.

Marinedivisjonen til Rolls-Royce har 4.200 ansatte globalt, hvorav 1.600 i Norge – de fleste på Sunnmøre.

Rolls-Royce utgjør med sine virksomheter i Ulstein, Hareid, Ålesund og Haram, en betydelig del av den maritime klynga på Sunnmøre. Rolls-Royce har også en nøkkelrolle i det nybygde Norsk Marititimt Kompetansesener i ((NMK) i Ålesund. .

– Viktig samarbeidspartner

I.P. Huse har et tett samarbeid med Rolls-Royce.

– Rolls-Royce er en viktig samarbeidspartner for oss. Vi har samarbeidet i snart 20 år, sier Morten Hopland.

I.P. Huse er verdensledende på bygging av vinsjer til ankerhåndteringsfartøy og all markedsføring og salg skjer gjennom Rolls-Royce. I det siste har også. I.P. Huse har i det siste funnet et nytt marked med kraftturbiner til vannkraftverk. Dette salget skjer direkte til kraftverkene, og går ikke via Rolls-Royce.

Møtte næringsministeren

– Vi håper på norske eiere. Det aller beste hadde vært om vi hadde fått nye lokale eiere, sier Kjell Bjørn Hatlebakk, hovedtillitsvalgt for Fellesforbundet i Rolls-Royce til Sunnmørsposten.

Torsdag ettermiddag var han i møter med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). En stor delegasjon fra Fellesforbundet, Negotia, NITO og Tekna, for å nevne noen, stilte på næringsministerens kontor for å diskutere situasjonen som er oppstått etter at Rolls-Royce varslet sine planer om salg av den marine divisjonen.

– Jeg er opptatt av situasjonen som er oppstått etter at Rolls-Royce har varslet at de vurdere å selge den marine divisjonen. Den maritime klyngen på Sunnmøre er viktig for Sunnmøre og for Norge, sier næringsminister Røe Isaken, til Sunnmørsposten.

Han vil ikke ha noen mening om selve salget eller hvem som kan være kjøpere.

– For meg er det viktig å få fram at vi som regjering har signalisert en tydelig satsing på havet, og at vi ønsker å tilrettelegge for forskning og innovasjon. Det er vårt signal til de som eventuelt måtte ønske å gå inn, sier Røe Isaken.

Ikke splittes

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, advarer ifølge Sunnmørsposten kraftig mot en oppsplitting og utsalg bit for bit.

– Det er det absolutt verste som kan skje. For oss er det uhyre viktig at vi her får inn nye langsiktig eiere som kjøper og driver videre hele den marine divisjonen, påpeker han.

Felles forhistorie

Blant virksomhetene Rolls-Royce Marine eier på Sunnmøre, er Hydraulik Brattvåg i Haram, som har en felles forhistorie med I.P. Huse AS. Hydraulik Brattvåg ble etablert av Ingebrigt P. Huse i 1941. Mens eierne av Hydraulik Brattvåg valgte å selge bedriften til Ulstein-konsernet i 1992, sitter Inge Huse og Huse-familien fortsatt som eiere av I.P. Huse på Steinshamn.

140 ansatte: I.P. Huse på Steinshamn har 140 ansatte. Foto: Oddbjørn Harnes Foto: Oddbjørn Harnes