For Ole Martin Vebenstad fra Molde har sport bestandig vært en lidenskap. Nå gjør 26-åringen lidenskapen til levebrød, og har utviklet verdens første sosiale plattform for sportsindustrien, SportIn Global. Sjøl beskriver den unge gründeren plattformen som en kombinasjon av LinkedIn, Tinder og Netflix.

– SportIn Global har det sosiale og profesjonelle fra LinkedIn, matchmakinga fra Tinder og anbefalingsmodellen fra Netflix, forteller Vebenstad. Hovedformålet til den nye plattformen er å kople nyutdanna studenter fra ulike sportsutdanninger med sportsindustrien. Vebenstad opplevde at flere medstudenter var usikre på hvor vegen gikk videre etter at utdanningen var avsluttet.

– Nettverk er avgjørende

Han har sjøl studert sport management, med bachelor fra Høgskolen i Molde og master fra university of San Francisco.

– Der fikk jeg et annet bilde av sportsindustrien. Den er langt mer forretningsorientert i USA. Jeg fikk anledning til å bygge meg et nettverk gjennom internships i ulike organisasjoner, og fikk blant annet jobbe med Copa America og Superbowl 50. Det er avgjørende i vår bransje å samle erfaring og bygge nettverk, forteller Vebenstad.

I januar 2016 arbeidet han med en gruppeoppgave, hvor han skulle lage en kortversjon av en businessplan. Og det var slik ideen om en sosial plattform ble skapt.

– Jeg ønsket å tenke nytt og innovativt. Hvilke problem har vi i sportsindustrien? Da kom jeg fram til at det ikke fantes enkle løsninger for å finne relevant informasjon, verken for arbeidsgivere eller jobbsøkere. Jeg ønsket å utvikle en global jobbsøker-app for sportsstudenter, forteller han.

Avdekket et stort behov

Gruppeoppgaven utviklet seg til masteroppgave.

– Jeg hentet inn enormt mye informasjon, og avdekket at det faktisk var et stort behov for en slik plattform. Jeg har vært i kontakt med både nasjonale og internasjonale Universitet som tilbyr sportsrelaterte utdanninger, deres studenter og idrettsorganisasjoner. Mange som studerer sport management har en drøm om å bli daglig leder i en toppklubb. Men det kan ta 10,15, 20 år. Det er en lang veg til målet, og det er flere steg du må ta på vegen. Sportsindustrien tilbyr mange muligheter, men det er uoversiktlig og vanskelig å vite hvilke muligheter du faktisk har. Det er det SportIn Global skal hjelpe deg med. Vi samler all relevant informasjon på et sted. Vi viser hvilken erfaring og ønsker studentene har, og kopler dem sammen med relevante jobber eller internships de ulike aktørene i sportsindustrien tilbyr, forteller han.

Masteroppgaven til Vebenstad sto til A+, og la rammeverket for oppstarten.

– Da skjønte jeg at dette går det an å satse på. Men skulle jeg virkelig gjøre dette? Jeg var akkurat ferdig på skolen, og hadde et studielån på. nok. Men jeg visste at om jeg ikke satset nå, kom det aldri til å skje.

– Et drømmeår

Etter at masterstudiet var fullført, reiste Vebenstad heim til Norge og Molde for å starte opp drømmen.

– Jeg fikk høre om Protomore, som tilbyr inkubatorplass for gründere. Nå er jeg på min andre periode som inkubatorbedrift. I mars i fjor startet jeg opp firmaet, forteller han.

2017 ble et godt år for den unge gründeren, men starten på 2018 skulle vise seg å bli enda bedre.

– Vi har blitt invitert til å delta på Nordic Sports Tech Program i Silicon Valley i mars, arrangert av Nordic Innovation House. Jeg søkte egentlig mest for gøy. Dette er den største milepælen så langt. Det er ekstremt stort, og det betyr at vi gjør noe riktig, forteller han.

På konferansen får Vebenstad anledning til å presentere prosjektet sitt, sammen med andre nordiske start-ups.

– I Silicon Valley befinner vi oss i hjertet av teknologien, og vi skal lære, knytte kontakter og ta firmaet et skritt videre. Vi får blant annet treffe Golden State Warriors og San Francisco 49ers. Vi skal også innom UC Berkley og Stanford. Vi rekker også en liten tur innom Facebook, forteller han.

For han må ha med seg en dummy-versjon av SportIn Global når han reiser nedover til USA. Og med to ukers frist, må det gå raskt for seg.

– Det blir fullt kjør! Men vi samarbeider med et dyktig utviklingsteam i India. Sammen med talentfulle studenter fra Høgskolen i Molde danner de et kjerneteam. Vi arbeider først med en forenklet versjon av plattformen, men håper at vi kan ha en Beta-versjon klar i løpet av året.

Stor interesse

Flere har allerede vist stor interesse for en Beta-versjon av den sosiale plattformen.

– Høgskolen i Molde, Idrettshøgskolen, NTNU, Høgskolen i Innlandet, University of San Francisco, topp universitet i Sveits og England, MFK, Strømsgodset, Stabæk, og DC United i USA. Vi har fått til en veldig bra base. Det er en løsning som dekker mange behov i markedet, og vi har brukt lang tid for at plattformen på best mulig måte skal kople relevante jobber i bransjen mot kvalifiserte nyutdanna, forteller han.

– Hvordan finansierer man noe slikt?

– Vi er i gang med å kontakte mulige investorer nå. Ellers har foreldrene mine vært til stor hjelp. Jeg var en fattig student da jeg startet, men vi har vært flinke til å bruke midlene våre på en smart måte, sier han.