ÅLESUND: De går fram av en høringsuttalelse fra Vards konsernsjef Roy Reite til Statens vegvesen Region midt om ny E39 på strekningen Digernes-Vik. Roy Reite viser til de mange virksomhetene Vardkonsernet har i regionen, og sier at det er viktig å knytte bo- og arbeidsmarkedene tettere sammen.

Største arbeidsgiver

Tall Romsdals Budstikke har innhentet, viser at Vard-konsernet er den desidert største private arbeidsgiveren i regionen rundt Møreaksen og E39 Digernes-Vik.

Vard har ca. 1.400 ansatte i Norge, hvorav den aller største andelen i Møre og Romsdal.

På tvers av lokasjoner

Hovedkontoret til det verdensomspennende verftskonsernet ligger i Ålesund. I Møre og Romsdal har Vard verftene Vard Langsten i Tomrefjord, Vard Aukra på Gossen og Vard Søviknes og Vard Brattvaag i Haram. Videre har konsernet spesialselskapene Vard Design i Ålesund, Vard Accomodation og Vard Electro i Tennfjord i Haram, Vard Piping i Søvik i Haram og Seaonics og ICS Software i Ålesund. I Møre og Romsdal eier Vard i tillegg Vard Aqua i Sunndal.

– Selskapet har hovedkontor i Ålesund, hvor konsernledelse, salg og støttefunksjoner er samlet. Kontoret i Ålesund fungerer også som et kompetansesenter, hvor kunder og ansatte på tvers av lokasjoner og fagdisipliner møtes for utvikling av nye konsepter og prosjekter, sier Roy Reite i høringsuttalelsen.

Unngå permitteringer

– For å sikre rekruttering og tilflytting, er det viktig å knytte bo og arbeidsmarked tettere sammen. Vi må kunne tilby arbeid til både kvinner og menn, med gode boforhold i rimelig nærhet. For å unngå permitteringer og oppsigelser i rolige perioder, strekker Vard-konsernet seg langt for å sikre arbeid til flest mulig. Når det er lite arbeid på en lokasjon, tilbys ansatte å jobbe på et av søsterverftene om mulig, sier Roy Reite.

Han framholder at dette gir økte kostnader for selskapet, på grunn av reisetid og transport.

– Å korte ned reisetidene mellom byene og Vard-lokasjonene, kan gi arbeid til flere, sier Roy Reite.

Skaper 5.400 årsverk

Roy Reite viser til en ringvirkninsanalyse fra Møreforsking i Molde som viser at hver verftsarbeider i Vard i Norge gir en ringvirkningseffekt på 5,4 årsverk. Det vil si at 1.000 verftsarbeidere bidrar til å skape 5.400 årsverk i Norge.

Roy Reite peker på at Vard har mange ansatte, leverandører og kunder som pendler mellom bosted og ulike Vard-lokasjoner. Vard har ansatte bosatt i 28 kommuner i Møre og Romsdal, bl.a. Haram, Ålesund, Vestnes, Ørskog, Skodje, Giske, Sula, Hareid, Ulstein, Kristiansund, Molde, Aukra og Midsund.

–Vi konkurrerer med nasjoner som har flerfeltsveger, hvor våre konkurrenter effektivt kan transportere utstyr og benytte spesialkompetanse fra store geografiske områder. Som industribedrift i Norge har vi store transportkostnader, og ikke minst tidsforbruk når utstyr og personell skal forflyttes over fjorder og fjell, sier Roy Reite.

Støtter tunnel under Svartløken

Når det gjelder trasevalg for ny E39 Dignernes-Vik, støtter Vard forslaget til Statens vegvesen med lang tunnel under Svartkløken. Men Vard er også åpen for andre løsninger.

– Det er viktig at en står samlet for å sikre en effektiv prosess, og Vard kan også støtte andre alternativer om en ser det som formålstjenlig for en raskest mulig framdrift og beste løsning, sier Roy Reite.

Vard Langsten i Tomrefjord er et av Vards fire verft i Møre og Romsdal. Foto: Olav Skjegstad