Ifølge tall fra utdanningsdirektoratet mangler 616 mattelærere, 589 engelsklærere og 495 norsklærere i fylket tilstrekkelig fordypning, skriver Kunnskapsdepartementet i ei pressemelding. Situasjonen varierer fra kommune til kommune (se tabell under.)

Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i fagene. Lærere på ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene.

– Lærere med solid faglig kompetanse er avgjørende for å få en skole hvor elevene lærer mer. Vi har mange dyktige lærere, men mange mangler fordypning i faget de underviser i. Nå håper jeg de søker, sier kunnskaps- og integeringsminister, Jan Tore Sanner.

Skolene og kommunene har ansvaret

Det er skolene og kommunene som har ansvaret for at lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk oppfyller kompetansekravene. I fjor fikk 232 lærere av 462 søkere tilbud om videreutdanning i Møre og Romsdal.

– Jeg forventer at alle kommuner har kartlagt behovet for videreutdanning i sine skoler, og at de har utarbeidet langsiktige planer for hvordan kompetansekravene skal oppfylles. Lokalpolitikerne må prioritere videreutdanning i 2018 og framover, sier Sanner.

Siden satsingen startet i 2013 har rundt 20.000 lærere over hele landet tatt videreutdanning i ulike fag. I fjor søkte nesten 10.000 lærere, og 6000 fikk tilbud. I år utvides tilbudet ytterligere.

– Det viser at mange lærere ønsker påfyll. Vi vet også at lærere som har tatt videreutdanning rapporterer at de har blitt bedre til å undervise og at elevene lærer mer.

Lærere kan ta videreutdanning i alle skolens fag. I år utvides også tilbudet til å inkludere videreutdanning i programmering, profesjonsfaglig digital kompetanse og begynneropplæring. Alle lærere som jobber i grunnskolen og videregående kan søke, også lærere som underviser voksne, og lærere på kulturskolen. Søknadsfristen er 1. mars.

Antall og andel lærere som ikke oppfyller kompetansekravene i barne- og ungdomsskolen
KommuneNorskMatematikkEngelsk
Møre og Romsdal49524 %61633%58942 %
Aukra413 %414 %526 %
Aure1740 %2355 %939 %
Averøy1220 %1324 %1733 %
Eide313 %521 %110 %
Fræna1014 %1523 %1839 %
Giske1118 %3556 %3165 %
Gjemnes847 %436 %880 %
Halsa00 %113 %00 %
Haram2731 %4455 %3956 %
Hareid820 %823 %29 %
Herøy1015 %1321 %1533 %
Kristiansund3021 %3125 %4649 %
Midsund524 %1365 %1673 %
Molde5638 %5947 %5052 %
Nesset725 %840 %953 %
Norddal525 %853 %436 %
Rauma1220 %2133 %2144 %
Rindal320 %214 %218 %
Sande29 %316 %422 %
Sandøy542 %889 %00 %
Skodje1129 %1949 %1150 %
Smøla433 %436 %250 %
Stordal660 %550 %233 %
Stranda1334 %827 %1148 %
Sula2329 %2940 %2957 %
Sunndal1118 %715 %413 %
Surnadal1629 %1937 %1755 %
Sykkylven1422 %2440 %2550 %
Tingvoll28 %14 %316 %
Ulstein1518 %68 %3041 %
Vanylven26 %516 %524 %
Vestnes621 %827 %1142 %
Volda1828 %2133 %2344 %
Ålesund6724 %8936 %8544 %
Ørskog733 %431 %00 %
Ørsta1113 %1316 %1120 %