Ifølge tall fra utdanningsdirektoratet mangler 616 mattelærere, 589 engelsklærere og 495 norsklærere i fylket tilstrekkelig fordypning, skriver Kunnskapsdepartementet i ei pressemelding. Situasjonen varierer fra kommune til kommune (se tabell under.)
Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i fagene. Lærere på ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene.
– Lærere med solid faglig kompetanse er avgjørende for å få en skole hvor elevene lærer mer. Vi har mange dyktige lærere, men mange mangler fordypning i faget de underviser i. Nå håper jeg de søker, sier kunnskaps- og integeringsminister, Jan Tore Sanner.
Skolene og kommunene har ansvaret
Det er skolene og kommunene som har ansvaret for at lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk oppfyller kompetansekravene. I fjor fikk 232 lærere av 462 søkere tilbud om videreutdanning i Møre og Romsdal.
– Jeg forventer at alle kommuner har kartlagt behovet for videreutdanning i sine skoler, og at de har utarbeidet langsiktige planer for hvordan kompetansekravene skal oppfylles. Lokalpolitikerne må prioritere videreutdanning i 2018 og framover, sier Sanner.
Siden satsingen startet i 2013 har rundt 20.000 lærere over hele landet tatt videreutdanning i ulike fag. I fjor søkte nesten 10.000 lærere, og 6000 fikk tilbud. I år utvides tilbudet ytterligere.
– Det viser at mange lærere ønsker påfyll. Vi vet også at lærere som har tatt videreutdanning rapporterer at de har blitt bedre til å undervise og at elevene lærer mer.
Lærere kan ta videreutdanning i alle skolens fag. I år utvides også tilbudet til å inkludere videreutdanning i programmering, profesjonsfaglig digital kompetanse og begynneropplæring. Alle lærere som jobber i grunnskolen og videregående kan søke, også lærere som underviser voksne, og lærere på kulturskolen. Søknadsfristen er 1. mars.
Antall og andel lærere som ikke oppfyller kompetansekravene i barne- og ungdomsskolen | ||||||
Kommune | Norsk | Matematikk | Engelsk | |||
Møre og Romsdal | 495 | 24 % | 616 | 33% | 589 | 42 % |
Aukra | 4 | 13 % | 4 | 14 % | 5 | 26 % |
Aure | 17 | 40 % | 23 | 55 % | 9 | 39 % |
Averøy | 12 | 20 % | 13 | 24 % | 17 | 33 % |
Eide | 3 | 13 % | 5 | 21 % | 1 | 10 % |
Fræna | 10 | 14 % | 15 | 23 % | 18 | 39 % |
Giske | 11 | 18 % | 35 | 56 % | 31 | 65 % |
Gjemnes | 8 | 47 % | 4 | 36 % | 8 | 80 % |
Halsa | 0 | 0 % | 1 | 13 % | 0 | 0 % |
Haram | 27 | 31 % | 44 | 55 % | 39 | 56 % |
Hareid | 8 | 20 % | 8 | 23 % | 2 | 9 % |
Herøy | 10 | 15 % | 13 | 21 % | 15 | 33 % |
Kristiansund | 30 | 21 % | 31 | 25 % | 46 | 49 % |
Midsund | 5 | 24 % | 13 | 65 % | 16 | 73 % |
Molde | 56 | 38 % | 59 | 47 % | 50 | 52 % |
Nesset | 7 | 25 % | 8 | 40 % | 9 | 53 % |
Norddal | 5 | 25 % | 8 | 53 % | 4 | 36 % |
Rauma | 12 | 20 % | 21 | 33 % | 21 | 44 % |
Rindal | 3 | 20 % | 2 | 14 % | 2 | 18 % |
Sande | 2 | 9 % | 3 | 16 % | 4 | 22 % |
Sandøy | 5 | 42 % | 8 | 89 % | 0 | 0 % |
Skodje | 11 | 29 % | 19 | 49 % | 11 | 50 % |
Smøla | 4 | 33 % | 4 | 36 % | 2 | 50 % |
Stordal | 6 | 60 % | 5 | 50 % | 2 | 33 % |
Stranda | 13 | 34 % | 8 | 27 % | 11 | 48 % |
Sula | 23 | 29 % | 29 | 40 % | 29 | 57 % |
Sunndal | 11 | 18 % | 7 | 15 % | 4 | 13 % |
Surnadal | 16 | 29 % | 19 | 37 % | 17 | 55 % |
Sykkylven | 14 | 22 % | 24 | 40 % | 25 | 50 % |
Tingvoll | 2 | 8 % | 1 | 4 % | 3 | 16 % |
Ulstein | 15 | 18 % | 6 | 8 % | 30 | 41 % |
Vanylven | 2 | 6 % | 5 | 16 % | 5 | 24 % |
Vestnes | 6 | 21 % | 8 | 27 % | 11 | 42 % |
Volda | 18 | 28 % | 21 | 33 % | 23 | 44 % |
Ålesund | 67 | 24 % | 89 | 36 % | 85 | 44 % |
Ørskog | 7 | 33 % | 4 | 31 % | 0 | 0 % |
Ørsta | 11 | 13 % | 13 | 16 % | 11 | 20 % |